Andrew Crawford – The Lonesome Season

Andrew Crawford - The Lonesome Season album cover

Bluegrass is een aftakking van country muziek dat altijd een constante factor is geweest door de decennia lange country muziek. Vanaf het begin in de jaren 30 met Bill Monroe tot nu met artiesten zoals Billy Strings. Ook in het jaar 2021 is Bluegrass zeer constant met nieuwe aanwas. Ik besprak eerder dit jaar al vol enthousiasme over Andrew Marlin, Nefesh Mountain, Tim O’Brien, Chris Jones & The Night Drivers, Amanda Cook en ook Billy Strings. Zo tegen het einde van het jaar wil ik er nog eentje uitlichten en dat is de debuutplaat van Andrew Crawford, The Lonesome Season.

Tsja, die zal je niet bekend voor komen, of toch wel? Als country luisteraar neem ik aan dat je de serie Yellowstone kent. Een tv serie over een ranch in Montana met Kevin Costner in de hoofdrol. Prachtige serie en voor diegene die het niet hebben gezien een goede kijk tip. De makers van deze serie gebruiken overigens prachtige country muziek zoals die van Whiskey Myers, Zach Bryan, Cody Jinks en Colter Wall. Het Bluegrass-achtige intro deuntje van de serie komt op naam te staan van Andrew Crawford.

Dat gebeurt natuurlijk niet voor niets. Andrew Crawford is niet een onbekende in de Bluegrass wereld en deelde de afgelopen jaren het podium met een aantal grote country artiesten. Met onder andere Vince Gill, Jim Lauderdale en Rhonda Vincent op het lijstje trad hij samen op. Het heeft zolang moeten duren voordat dit debuut er was, omdat Crawford zich meer op de achtergrond begaf, zowel op het podium als studio.

Maar hij vond het hoog tijd om uit de schaduw te stappen en in de spotlights te gaan staan. En dat doet hij met debuut The Lonesome Season op een verbluffende wijze en maakt direct een grootste indruk. Zoals je bij Bluegrass gewend bent doet Crawford het niet in z’n eentje en krijgt hulp van genoeg muzikale collega’s. Zo komen namen voorbij als Aaron Ramsey, Tim Crouch en Jason Moore die meer dan verdienstelijk bijdragen aan dit debuut van Andrew Crawford.

Het is een zeer prettig album om te luisteren. The Lonesome Season is niet heel lang en tikt iets meer dan de dertig minuten aan, maar het is precies genoeg om te imponeren. Voor de Bluegrass luisteraar is dit album zoals in een warm bad terechtkomen. Voor de luisteraar die nog niet heel bekend is met Bluegrass zal het verbazen worden hoe de verschillende instrumenten op uiterst professionele bespeeld worden. Daar heb je het, een Bluegrass kerstcadeautje waar heel vrolijk van te worden is en waar genoeg te genieten valt. Passie en liefde voor het genre is wat Andrew Crawford hier laat horen met The Lonesome Season en passie en liefde is precies wat je hier krijgt.

Uitgebracht door Bonfire Recording Co.