Malcolm MacWatt – Settler

Malcolm MacWatt - Settler album cover

De nieuwe plaat van de Schotse Malcolm MacWatt lijkt op zich niet een heel bijzondere plaat, maar na aandachtig luisteren ontvouwen zich prachtige mini-verhaaltjes die je doen huiveren en lachen. Settler is een plaat die je in je op moet nemen en je volle aandacht vereist. Maar zit je eenmaal in een goede vibe is dit een plaat om van te gaan houden. Eerlijk gezegd ben ik niet heel erg van de teksten, maar bij Settler ontkom je er niet aan. Deze Schotse troubadour duikt de geschiedenisboeken met deze plaat in met machtige mooie verhalen, of ze nu waar zijn gebeurd of niet.

Zo verhaalt Letter From San Francisco het verhaal van een jonge knaap die zijn geluk gaat zoeken in het beloofde Californië waar goud te vinden valt. Maar hij komt terecht in de stad en geeft al zijn geld gekregen van zijn moeder uit aan vrouwen, drank en andere onnodige dingen. En nummer The Curse of Molly McPhee gaat over een jonge vrouw met zwart haar die maar geen man wil trouwen, maar ze wel helemaal liefdesgek maakt. Ze wordt gezien als heks en daarom berecht en verbrand, zoals dat vroeger ging.

Zo vind je nog meer mooie geschiedenisverhalen op Settler, waarbij Malcolm MacWatt met zijn Schotse accent het allemaal heel mooi weet te verwoorden. Hij krijgt daarbij wat hulp van ervaren muzikanten Gretchen Peters, Laura Cantrell en Jaimee Harris. Ook Britse folk iconen Eliza Carthy en Kris Drever staan MacWatt op deze plaat bij. Het zorgt ervoor dat Settler een prachtige mix van diverse rasartiesten bevat die de plaat nog voller en kleurrijker maken.

Positieve bewoordingen gaan ook uit naar de muzikale inkleuring van deze plaat. Die is subliem, rijk en treft elke keer weer de roos. Het valt het beste te categoriseren in traditionele folk muziek met veel banjo’s, fiddles en akoestische gitaren. Instrumenten die je kan verwachten van oerdegelijke Schotse folk muziek. Malcolm MacWatt weet inmiddels hoe een studio er van binnen uit ziet en lijkt elke centimeter ervan te hebben benut.

Settler is dus vrij toegankelijk met prettige zang en instrumentatie. Dit is een album voor iedere luisteraar van Americana aan te raden. MacWatt zorgt met deze plaat voor een unieke benadering van verhalenvertelling die je niet snel hoort bij andere platen. Hij kent z’n geschiedenis en weet dat op Settler vrij goed te vertalen naar muziek. Ja, dit is een album uitermate geschikt voor de wintertijd en als je bij de les blijft krijg je prachtige ontroerende, maar ook grappige verhalen mee. Settler is wat dat betreft een speciale plaat, een speciale plaat die wel vol details en slimmigheden zit. Puur en volop genieten.

Uitgebracht door Need to Know Music