Nina June – Meet Me on the Edge of Our Ruin

Nina June - Meet Me on the Edge of Our Ruin album cover

Wie mij ooit zou vertellen dat wij in Nederland kwalitatief net zulke goede vrouwelijke alternatieve muziek artiesten zouden hebben als de Verenigde Staten zou ik hem of haar niet geloven. Onmogelijk om op hetzelfde niveau te komen als artiesten als Phoebe Bridgers, Julien Baker en Lucy Dacus. Maar het onmogelijke wordt toch het mogelijke voor mij met de Amsterdamse Nina June. Nieuwe plaat Meet Me on the Edge of Our Ruin is net uit en oh wat mooi is dit zeg.

Want wat je op deze plaat hoort is een absoluut hoogwaardig standje alternatieve muziek die je niet vaak hoort. Vanaf minuut één kom je in een sprookjesachtige wereld terecht met hemelse vocalen van Nina June en een muzikale inkleuring die werkelijk waar fantastisch en zeer professioneel is. De subtiele violen- en piano klanken maakt het luisteren van deze plaat meer dan waard en verbazingwekkend dat deze plaat een Nederlands product is. Ongetwijfeld zal de productie buiten Nederland hebben plaatsgevonden, maar desalniettemin is Nina June de engel op dit album die grote indruk doet maken.

Deze Nederlandse engel wordt bijgestaan door Jon Bryant. Jon Bryant wie hoor ik je roepen? Dit is een Amerikaanse folk artiest die in het verleden besloot om zichzelf toe te voegen bij een cult, om daarna toch in te gaan zien dat dat niet helemaal was wat hij ervan had verwacht. Het zorgde wel voor een inspiratie, want hij maakte er een album over. Op Meet Me on the Edge of Our Ruin zingt hij een nummertje mee op de achtergrond. Bijna zeker raakten ze met elkaar in contact doordat ze beiden op label Nettwerk Records zitten. Jon Bryant interessante artiest.

Maar de volle aandacht moet hier toch echt gaan naar Nina June. Gewoonweg prachtig en fenomenaal deze plaat. De afgelopen tijd draaide ik deze plaat aardig wat en dat gebeurt hier niet bij elke plaat. Nina June heeft het in de vingers en is op Meet Me on the Edge Our Ruin de grote ster. Zoals gezegd kan deze plaat zich meten met de grote, Bridgers, Baker en Dacus. Nina June bracht in 2018 haar debuut uit en maakt sindsdien aardig wat naam als ik zo naar de Spotify statistieken kijk. Dat zal niet alleen in Nederland zijn. Ik ben blij verrast met dit album en verbaas me van de kwaliteit. Sprookjesachtige hemelse alternatieve muziek en daar is niets over gelogen. Nina June is een naam om te onthouden en kan wel eens groot gaan doorbreken als het even mee zit. Dat zou naar mijn mening volkomen terecht zijn.

Uitgebracht door Nettwerk Records