Andy Hall – Squareneck Soul

Andy Hall - Squareneck Soul album cover

Af en toe heb ik behoefte aan een instrumentale plaat. Gewoon mooie liedjes zonder zang. Ik sprak al eerder dit jaar heel lovend over Imitation Fields van Ben Garnett. Ook was ik erg te spreken over In Between Thoughts, A New World van Rodrigo Y Gabriela. Tijd om eens een Bluegrass instrumental te recenseren. Zie hier Squareneck Soul van Andy Hall.

Andy Hall is geen onbekende binnen de wereld van de Bluegrass muziek. Hij is onderdeel van de bekende groep The Infamous Stringdusters. Er zijn vele awards gewonnen, zoals een aantal prestigieuze Grammy’s en IBMA awards. Naast deze groep werkt Hall ook als solo-artiest. Inmiddels zijn er een aantal solo platen verschenen.

Waaronder dus deze nieuwe Squareneck Soul. Alle liedjes van dit album zijn door Andy Hall origineel geproduceerd. Je hoort dan ook geen covers van oude Bluegrass instrumentals, het is allemaal vers van de pers. Enige bijkomstigheid is dat er bij sommige nummers gewerkt is met andere artiesten bekend binnen het genre.

En dan mag Billy Strings natuurlijk niet ontbreken. Dit bluegrass fenomeen maakt nieuwe Bluegrass weer stoer. Zijn albums zijn een groot succes en hij wint de laatste jaren ontzettend veel awards. Ook buiten het genre wordt Strings erg gewaardeerd. Het is mooi voor Andy Hall dat hij Billy Strings kon toevoegen aan het lijstje samenwerkingen voor Squareneck Soul.

Het album zelf is een mooi plaatje. Heb je interesse in snaarinstrumenten, dan is Squareneck Soul waar je moet zijn. Alle liedjes worden met stijl ingekleurd en op een hele mooie manier gebracht. Verwacht veel akoestische gitaren, dobro’s, banjo’s, bass en mandolines. Alle instrumenten worden prachtig met elkaar gecombineerd en zijn als geheel een lust voor het oor.

Andy Hall heeft met Squareneck Soul een hele sterke instrumentale plaat geproduceerd. Of dit album het goed gaat doen bij award shows is moeilijk te zeggen. Er komen namelijk wel meer van dit soort albums uit. In ieder geval blijven artiesten dit soort platen produceren, dus er zal met name in Amerika een groot publiek voor zijn. Niet heel onbegrijpelijk, want dit soort vorm van muziek produceren is geweldig om naar te luisteren.

Andy Hall heeft het er maar druk mee. Naast zijn band en solo-artiest geeft hij ook nog eens les aan vele studenten in Amerika. Natuurlijk staat hij af en toe ook op het podium en mocht in het verleden het affiche delen met artiesten zoals Dolly Parton, Emmylou Harris en Rodney Crowell. We hebben te maken met een zeer begaafde en ervaren muzikant. Dit wordt tijdens het luisteren van Squareneck Soul nog maar eens bevestigd. Prachtig werk wat hij hier levert.