Angelica Rockne – The Rose Society

Angelica Rockne - The Rose Society album cover

In 2017 bracht Angelica Rockne haar debuutalbum Queen of San Antonio uit. Dat album werd bejubeld en overladen met allemaal positieve kritieken. Het was dan ook wachten op een opvolger en die is er in de vorm van The Rose Society. Een album dat vijf jaar in de maak is geweest en eindelijk dit jaar is uitgebracht.

Het album werd in 2021 opgenomen in een kleine studio in Nevada City, Californië. Dit keer besloot Angelica Rockne achter de productie knoppen te gaan zitten en de plaat zelf te produceren. Met behulp van vriend Oz Fritz heeft Rockne het voor elkaar gekregen om haar debuutalbum met The Rose Society een waardig vervolg te geven.

Je merkt tijdens het luisteren dat er veel aandacht is besteed aan de instrumentatie. Angelica Rockne heeft inmiddels genoeg slimme connecties opgedaan in haar muziek kringetje en wist een aantal ervaren muzikanten te betrekken bij The Rose Society. Jason Cirimele op de gitaar en bass, Cody Rhodes op drums en percussie en Patrick McGee op de piano.

Angelica Rockne en haar vrienden hebben met The Rose Society een sterke plaat afgeleverd. Dit album is delicate folk muziek en geschikt voor de fijnproever. Met name spreken mij de pianoklanken erg aan, maar ook de strijkers stralen in optima forma. Ben je in een vrolijke bui, dan zal deze plaat je niet opbeuren. De muziek bevat veel melancholie en is heel traag van karakter.

Maar trage melancholische muziek is wat mij betreft ook hele mooie muziek. Daarnaast heeft Angelica Rockne een geweldig stemgeluid om warm van te worden. Dat in combinatie met heerlijke zachte instrumentatie, maakt The Rose Society het luisteren meer dan waard. Het heeft bij mij even tijd nodig gehad om het album op waarde te kunnen schatten. Maar ben er inmiddels helemaal verliefd op geworden.

Angelica Rockne bewijst met het altijd moeilijke tweede album dat ze een van de sterkhouders is binnen de hedendaagse folk muziek. Deze Californische dame is niet de enige binnen het genre, maar weet zich op een prachtige manier met dit album te onderscheiden. Houd je van donkere folk muziek, dan is The Rose Society een geweldig pareltje om te ontdekken. Het heeft alles wat folk muziek zo goed maakt.

Echter is het dus niet het type muziek dat je op een verjaardagsfeestje even leuk opzet, maar gewoon in een rustige omgeving zonder al te veel ruis. Dat is waar dit album het beste tot z’n recht komt. Angelica Rockne is een groot talent en met The Rose Society bewijst ze dat ze makkelijk mee kan concurreren met de grotere folk artiesten van dit moment. Wat kan muziek toch een mooie vrijetijdsbesteding zijn.