Angus & Julia Stone – Cape Forestier

Angus & Julia Stone - Cape Forestier album cover

Liefhebbers van folk muziek zullen inmiddels Angus & Julia Stone kennen. Deze broer en zus uit AustraliĆ« hebben in het verleden een aantal fantastische albums uitgebracht en genieten internationale roem. Met iedere aankondiging van een nieuw album is het weer verheugen wat ze hebben gecreĆ«erd. Cape Forestier is wederom een knappe plaat waar de broer en zus op stralen en in vorm zijn.

Het idee voor dit nieuwe album was om terug te gaan naar de roots. In een ver verleden toen ze wereldwijd bekend werden met het ontzettend sterke Down The Way. Op dat album staan een aantal geweldige klassiekers. Ik moet eerlijk toegeven dat Cape Forestier niet kan concurreren met dat album, want ik vind dat het te weinig echt uitzonderlijke nummers bevat.

Maar dat maakt Cape Forestier geen slechte plaat. Het is even wennen aan de nummers en ze hebben meer tijd nodig dan normaal het geval is. Het geeft zich niet meteen prijs en ik vind het dan ook echt een groei album. Luister dit album een aantal weken en je gaat merken dat Angus & Julia Stone het nog steeds in de vingers hebben om kwaliteit liedjes te produceren.

Je hoort soms kritieken over de vocalen van Julia Stone en dat het lastig is om te waarderen. Heel eerlijk gezegd heb ik daar vrij weinig moeite mee. Ik vind het zelfs een van de betere stemmen binnen het genre en een lust om naar te luisteren. Vandaar dat ik de soloplaten van Julia Stone ook zeer waardeer en haar een van de betere singer-songwriters van dit moment vind.

Cape Forestier is gewoon weer een heel sterk album waar je niet over hoeft te klagen. De vraag of Angus & Julia Stone na zoveel albums nog steeds kwaliteit songs kunnen produceren is beantwoord met dit album. Ja, deze Aussies weten nog steeds heel veel indruk te maken en klinken bovenal inspiratievol. Alhoewel het album wel even de tijd nodig heeft om te landen.

Maar heel eerlijk doen Angus & Julia Stone niet heel veel anders met Cape Forestier. En dat is helemaal niet erg, want de formule werkt en is effectief. Ik geniet intens van de muziek, zoals alle andere platen. Broer en zus hebben liefde en passie voor wat ze doen en dat vertaalt zich naar de liedjes. Dit album is een aanrader voor iedereen bekend met dit duo. Ben je er niet bekend mee en luister je veel naar folk muziek dan zul je Cape Forestier geweldig gaan vinden. Pak gelijk de andere albums mee, want daar zul je een aantal prachtige pareltjes ontdekken.