Anna Tivel – Outsiders

Anna Tivel - Outsiders album cover

De muziek van folk artiest Anna Tivel heeft iets magisch. Het is het soort muziek dat onder je huid kruipt en je niet loslaat. Dat gebeurde bij mij al bij platen als Small Believer en The Question en ook nieuwe plaat Outsiders geeft mij een magisch gevoel. Er mag tegenwoordig een groot aantal soortgelijke vrouwelijke folk artiesten zijn, Anna Tivel weet zich te onderscheiden van de rest.

Outsiders is een bijzonder plaat geworden. Anna Tivel trok naar Rock Island, Illinois en ging met producer Shane Leonard, muziek engineer Brian Joseph en een aantal getalenteerde muziek vrienden aan de gang om tot dit prachtig stukje muziek te komen. De plaat is misschien wel het beste wat Tivel tot nu toe uit heeft gebracht en daar is niets over gelogen.

Als je nog niet bekend bent met de muziek van Anna Tivel dan staat je veel moois te verwachten. De muziek typeert zich het beste als rustige folk muziek. Er wordt niet al té uitbundig met muzikale instrumentatie gestrooid en alles blijft zeer minimalistisch. Dat was al zo bij de vorige platen van Tivel en dat is het dit keer ook bij Outsiders.

Het is dus wel veel van hetzelfde, maar telkens na het luisteren van Outsiders krijg ik een warm gevoel en laat het mij met een geweldig voldaan gevoel achter. Dat gebeurt mij niet bij veel albums, maar Anna Tivel krijgt het elke album release hier voor elkaar. Dit is het soort muziek ideaal voor de rustige avonden waar je even helemaal niets moet en alles mag.

Anna Tivel heeft naar mijn mening een indrukwekkende oeuvre opgebouwd, maar is nog niet zo bekend als collega’s Phoebe Bridgers, Julien Baker, Jade Bird en Lucy Dacus om er een aantal te noemen. Dat verbaast mij, want ik vind de muziek van Tivel veel beter dan de tienerachtige drama van bovengenoemden.

De teksten van Anna Tivel zijn serieus en ze is een ware poëet. Ze leest veel en raakt geïnspireerd door grote schrijvers als Steinbeck, Morrison, Didion en Dubus. Dat vertaalt zich naar haar platen en je hoort haar dan ook veel mijmeren over bijvoorbeeld de maanlanding en liefde om wat voorbeelden te noemen. Centraal op Outsiders staat het gevoel van opgemerkt worden en niet in verbinding staan met de wereld.

Het klinkt allemaal heel intrigerend en dat is Outsiders dan ook. Intrigerend, magisch en een fantastische luisterervaring. Anna Tivel heeft inmiddels een aantal albums op haar naam staan en maakt keer op keer enorme indruk op mij. De liedjes zijn simpel van opzet, maar ongelofelijk sterk en krachtig in z’n eenvoud. Laat Phoebe Bridgers, Julien Baker en Lucy Dacus achter je en zet muziek van Anna Tivel aan. Je gaat er van houden.

Uitgebracht door Mama Bird Recording