Taylor Alexander – Hymns for a Hollow Earth

Taylor Alexander - Hymns for a Hollow Earth album cover

De definitie van succes van Americana artiest Taylor Alexander is zijn muziek steeds te verbeteren en zijn muziek met mensen te delen. Naar mijn mening is dat eerste punt hem aardig gelukt met zijn debuut plaat Good Old Fashioned Pain uit 2019 en ook op zijn nieuwe plaat Hymns for a Hollow Earth hoor je verbetering en ontwikkeling ten opzichte van zijn eerdere werk.

Taylor Alexander begon zijn reis door de muziek wereld als tiener met punk muziek. Toen hij op latere leeftijd kwam maakte hij kennis met Bob Dylan, Merle Haggard en Hank Williams. Op zijn zeventiende startte hij een alt-country band genaamd Young America en maakte furore in het zuid-oosten van de States. Na een aantal jaren besloot hij solo te gaan wat resulteerde in het uitstekende Good Old Fashioned Paun.

Taylor Alexander probeert op zoveel mogelijk manieren zijn muziek naar buiten te brengen. Hij had zelfs een kort avontuurtje met het Amerikaanse tv programma The Voice wat hem wat naamsbekendheid gaf. Waar Alexander wat meer moeite mee heeft is social media waar zijn doelgroep zich het meest begeeft. Dat merk je, want qua buzz is er weinig te merken op internet over zijn nieuwe plaat Hymns for a Hollow Earth.

Dat vind ik jammer, want dit is simpelweg een hele sterke Americana plaat. De productie is uitermate professioneel en er valt zowel op muzikaal gebied als tekstueel gebied genoeg te genieten. Waarom dit album niet wijd en breed opgepakt door de Americana luisteraar is mij een raadsel. Misschien moet Taylor Alexander toch wat meer tijd besteden om zijn internet zaakjes in orde te brengen. Aan de muziek ligt het absoluut niet.

De muziek op Hymns for a Hollow Earth is zoals gezegd professioneel en je merkt dat Taylor Alexander een ervaren muzikant is met de nodige jaren aan ervaring. Met name de percussie straalt en komt veel terug op deze plaat. Daarnaast wordt de plaat muzikaal bijgestaan met gitaren, pedal steels, fiddles en drums. Ondanks de ietwat donkere tinten van deze plaat luistert het album heel lekker weg.

Taylor Alexander mag opgemerkt worden en met Hymns for a Hollow Earth is helemaal niets mis. Het enige probleem is dat ik de plaat op muziek websites niet tegenkom. Jammer, want deze plaat is een pareltje om ontdekt te worden. Het gehele plaatje klopt en de basis ligt er voor succes. Waarom deze fantastische muzikant uit Atlanta niet meer aandacht krijgt vind ik vreemd. Misschien een marketing team inschakelen, website updaten en muziek critici op de hoogte stellen van je plaat. Niet heel moeilijk zou je zeggen?

Uitgebracht door Hail Mary Records