Annie Keating – Hard Frost

Annie Keating - Hard Frost album cover

De doorgewinterde muziek troubadour Annie Keating bevindt zich al een lange tijd in de Americana scene. Ze kreeg veel erkenning van muziekcritici voor haar doorbraakalbum Belmont in 2008. Het succes zorgde ervoor dat ze een stabiele fan-base kreeg en zodoende een goede reputatie heeft opgebouwd. Begin deze maand verscheen nieuw werk in de vorm van Hard Frost.

Ik was al erg lovend over haar vorige plaat Bristol County Tides. Een directe Americana plaat met geweldige drums en prachtige teksten. Het album was een soort van pandemie-plaat en schakelde van verleden naar heden en naar toekomst. Knappe plaat dus en het was alweer haar negende.

Dit nieuwe album Hard Frost is dus haar tiende. Een mijlpaal voor Annie Keating. En het is een memorabele plaat geworden. Soms leveren doorgewinterde artiesten ongeïnspireerd werk af. Ze weten hoe het kunstje werkt en spelen op de automatische piloot. Maar hier absoluut niet het geval, want wat is dit album toch weer een sterke Americana plaat.

Met name het gitaarspel valt in positieve zin op. Niet heel vreemd dat dit instrument optimaal straalt op Hard Frost, want Annie Keating is weer samen gaan werken met gitarist en producer Teddy Kumpel. Teddy Kumpel nam ook de productie van Bristol County Tides op zich. Dit keer dus wederom en het resultaat mag er naar zijn.

Hard Frost bevat alleen maar sterke liedjes. Geen skip-nummers, maar alles oerdegelijke kwaliteit Americana. Als je naar de tracklist van dit album kijkt, dan valt Lovesick Blues op. Hebben we hier te maken met een Hank Williams cover? Nee, dat is niet het geval. Maar er staat wel een cover van Sting op deze plaat, So Lonely. Hier hoor je Annie Keating excelleren en bewijst ze waarom ze tot een van de betere Americana artiesten van dit moment hoort.

Ik ben behoorlijk overtuigd van Annie Keating en haar muziek. Opvallend gezien heeft ze niet zoveel succes als bijvoorbeeld een Lucinda Williams, waar ze veel mee vergeleken wordt. Vreemd, want met albums zoals Bristol County Tides en Hard Frost zou ik een groter bereik bij Americana publiek niet raar vinden. Maar goed, er blijven gewoon goede creatieve platen uitkomen, dus er zullen genoeg mensen naar luisteren. Laat je niet afleiden door de koude album cover, want dit album is om warm van te worden. Heel warm zelfs en knap dat na tien platen nog steeds de kwaliteit heerst.