Max Poolman – Roads Go On Forever

Max Poolman - Roads Go On Forever album cover

Americana muziek als Nederlands product staat nog steeds redelijk in de kinderschoenen. Natuurlijk heb je bekende artiesten zoals Danny Vera en Ilse DeLange, maar zij profiteren met hun nieuwere platen meer van het mainstream publiek. Echter verschijnen er inmiddels ook pure authentieke Americana albums uit Nederland. Roads Go On Forever van de Amsterdamse Max Poolman is zo’n album.

De pandemie is voor veel mensen een goede periode geweest voor bezinning. Waarschijnlijk heeft Max Poolman ook goed nagedacht over wat hij met zijn leven wil en werk hebben gemaakt om een start te maken als een Americana artiest. Binnen korte tijd heeft hij op dit gebied veel kilometers gemaakt en genereert aardig wat publiciteit met zijn muziek bij de Nederlandse media.

Max Poolman haalt zijn inspiratie uit artiesten zoals Tyler Childers, Ryan Bingham en Justin Townes Earle. Zijn muziek karakteriseert zich door een strakke combinatie van folk, country en rock. De liedjes op Roads Go On Forever zijn rauw, persoonlijk en ongelofelijk intens. Je merkt dat hij echt wat te vertellen heeft en dat maakt dit album zo sterk.

De melancholie heerst op Roads Go On Forever. Max Poolman heeft voor dit album de donkere kanten van zijn leven aangesproken en dat omgezet naar teksten. De teksten zijn ingrijpend en kennen vrij weinig joviale tinten. Maar juist dat zorgt voor hele sterke liedjes en bovenal voor hele onderscheidende liedjes. Je hoort dit soort donkere Americana bijna niet uit Nederland.

Naast de duistere teksten weet Max Poolman ook uitstekend te scoren op het gebied van muzikale productie. Alle liedjes zijn op professionele wijze tot stand gebracht en zijn heel keurig ingekleurd. Poolman heeft een fraai stemgeluid met een rauw randje en ook gebeurt er veel qua instrumentatie. Akoestische gitaren, elektrische gitaren, mondharmonica’s, drums en zelfs achtergrondzang werken heel effectief en leveren hele sterke liedjes op.

Americana mag als genre in Nederland ietwat het ondergeschoven kindje zijn, het genre wint steeds meer terrein. Dat merk je aan de hoeveelheid nieuwe festivals die er elk jaar weer bijkomen en hoeveel mensen op de optredens afkomen. Vandaar dat artiesten zoals Max Poolman van zeer toegevoegde waarde zijn. Roads Go On Forever is nog maar het debuut van deze jonge Americana artiest en hopelijk vervolgt hij zijn weg op deze manier. Mogen er veel nieuwe albums en tours volgen.