Tanya Tucker – Sweet Western Sound

Tanya Tucker - Sweet Western Sound album cover

Ik ben niet heel bekend met het oeuvre van country artiest Tanya Tucker, maar ik weet wel dat ze de laatste jaren een soort van een renaissance beleeft. Haar muzikale carrière leek als een nachtkaars uit te gaan, maar met hulp van Brandi Carlile en Shooter Jennings won ze twee Grammy awards voor haar album While I’m Livin’ (2019) en bloeit ze weer als artiest. Nu, 2023, probeert het trio het opnieuw met Sweet Western Sound.

Dat Tanya Tucker opnieuw is gaan samenwerken met Brandi Carlile en Shooter Jennings is natuurlijk niet heel verrassend te noemen. Deze muzikanten staan garant voor succes en een nieuw album kon dan ook niet uitblijven. Na het luisteren van Sweet Western Sound kan ik niet anders concluderen dat ze het maximale presteren. Een oerdegelijke country plaat.

Tanya Tucker is niet heel happig om haar eigen teksten te schrijven, maar heeft op Sweet Western Sound toch met een aantal liedjes meegeschreven. Dat is voor haar doen heel opmerkelijk, omdat ze in het verleden haar albums door de Nashville fabriek liet schrijven. Mooi om te horen dat ze toch nog creatief genoeg is om in de pen te klimmen.

Sweet Western Sound is echt een samenwerkingsproject geweest. Dat hoor je aan alles. Brandi Carlile drukt stevig haar stempel op deze plaat. Dat geldt zowel als producer, maar ook als artiest. Ze stoft zelfs een liedje af van haar geweldige plaat Bear Creek voor Tanya Tucker om te coveren. That Wasn’t Me blijft ook anno 2023 nog steeds een sterk liedje.

En alsof dat nog niet genoeg is, wordt ook de inmiddels overleden Billy Joe Shaver bij Sweet Western Sound betrokken. De outlaw country legende opent en sluit de plaat met kort gezongen tekst. Het toont aan dat Tanya Tucker, Brandi Carlile, Shooter Jennings en andere betrokkenen dit project zeer serieus hebben genomen.

Dan is alleen nog de vraag of Sweet Western Sound wederom gaat scoren bij de Grammy’s. Gezien het succes van While I’m Livin’ kan dat heel goed mogelijk zijn. Ik zal er in ieder geval niet raar van staan te kijken, want deze plaat heeft alles in zich om awards te winnen. Tanya Tucker is niet meer de jongste, maar weet wel weer een geweldige plaat af te leveren. Op zo’n leeftijd is dat niet iedere artiest gegund, met name binnen het country genre. En heel eerlijk kan je dit album terug gaan zien in mijn eindejaarslijstje. Luister deze prachtige authentieke country plaat en je hoort waarom.