Aoife O’Donovan – All My Friends

Aoife O'Donovan - All My Friends album cover

Singer-songwriter Aoife O’Donovan produceert al een tijdje albums, maar haar echt grote doorbraak als solo artiest was pas twee jaar geleden met Age of Apathy. Ook ik was over dat album behoorlijk enthousiast. Recent nog even opgezet en ik vind het nog steeds een uitstekende plaat. Ze is een bezige bij, want twee jaar later is ze alweer terug met een nieuw album genaamd All My Friends.

All My Friends is een heel speciaal album en heel anders dan voorgaand werk. Aoife O’Donovan begon met de eerste schetsen in 2019 en werkte er de afgelopen jaren hard aan om tot dit resultaat te komen. De thematiek van dit album zijn de vrouwenrechten ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. De wereld bevond zich in een crisis en het was tijd voor vrouwen om op te staan en de crisis om te zetten in een overwinning. Deze boodschap is vandaag de dag weer ontzettend relevant, zoals dat toentertijd was.

Je merkt duidelijk dat Aoife O’Donovan haar huiswerk heeft gedaan, want alle songs op All My Friends zijn heel verhalend en in detail uitgesproken. Het is een unieke benadering en je hoort dit soort concepten niet heel vaak meer. Ik vind het een hele knappe manier van liedjes schrijven en het zal best een gok zijn geweest. Wat dat betreft is het echt een passie project.

Wat mij nog veel meer bevalt aan All My Friends is de muzikale inkleuring. Ik vind het heel goed passen bij de teksten. Het is rijk van toon en er wordt niet ingehouden om alle songs op grootse wijze te brengen. Prachtige strijkers door de band The Knight, het orkest onder leiding van Aoife O’Donovans man Eric Jacobsen. En de blazers komen op naam van het koperkwartet The Westerlies.

Zoals je zult merken als je luistert naar All My Friends is dat qua productie alles fantastisch klinkt. Aoife O’Donovan, producers en andere muzikanten weten het maximale te brengen. Soms bij dit soort projecten wordt de simpliciteit van het liedje an sich vergeten en klinkt het allemaal te overdadig. Maar gelukkig is dat hier niet het geval en zijn alle liedjes van kwaliteit en heel toegankelijk voor het gewone oor.

Aoife O’Donovan zet een hele goede stap met All My Friends. Niet alleen omdat er in Amerika dit jaar weer verkiezingen zijn en dat de teksten nog steeds goed aansluiten op de politiek van vandaag. Ook met de kwaliteit van de liedjes zelf zit het goed en laten horen dat deze dame momenteel een van de betere singer-songwriters binnen het Americana genre is. Dit album is een waar kunststukje en door de diversiteit in teksten en muziek is er voor iedere liefhebber van kwaliteit muziek wat te vinden. Na het geweldige Age of Apathy weet ze het weer voor elkaar te krijgen en levert een waardig album af voor de jaarlijstjes. Ja, zo goed is het.