Nienke Dingemans – Ain’t No Hollywood Girl

Nienke Dingemans - Ain't No Hollywood Girl album cover

Americana muziek uit Nederland, je hoort niet vaak. Ja, het klopt dat er een aantal uitstekende artiesten actief zijn op dit gebied, maar het is allemaal heel beperkt. Het publiek kiest toch vaak nog gewoon voor de populaire Amerikaanse artiesten. Nienke Dingemans laat dit jaar haar debuutplaat Ain’t No Hollywood Girl horen en gaat de komende jaren proberen het hart van de Americana scene te veroveren.

Het opmerkelijke van Nienke Dingemans is dat ze pas 19 jaar is. Op haar twaalfde was ze al intensief met muziek bezig. Samen muziek maken met familie, zanglessen nemen en afkijken van artiesten zoals Beth Hart en Tedeschi Trucks Band bleef ze zich ontwikkelen. Haar devotie en liefde voor de muziek betaalde zich twee jaar geleden uit met een uitstekende EP. Het werd duidelijk dat ze gemaakt is voor muziek en dat haar een hele mooie carrière staat te wachten.

Ain’t No Hollywood Girl is Nienke Dingemans haar eerste echte volwaardige album en een behoorlijk overtuigende binnenkomer. Ongelofelijk knap hoe ze zich op zo’n jonge leeftijd weet te presenteren. Als je luistert naar dit album dan valt het niet te ontkennen dat er ongelofelijk veel talent en kwaliteit in deze jonge Americana artiest huist. Dit eerste album toont heel veel potentie en belofte voor de toekomst.

Er werden voor dit album ervaren producers en muzikanten verzameld om alles in goede banen te leiden. De productie van Ain’t No Hollywood Girl komt op naam van Joost Verbraak en Jan van Bijnen. En dit blijkt de juiste keuze zijn geweest, want de productie klinkt strak en vol van kleur. Het mooie is dat je Nienke Dingemans op de akoestische gitaar en lapsteel hoort. Dat heeft ze ook gewoon even geleerd.

19 jaar en dan als Nederlandse meid een album zoals Ain’t No Hollywood Girl uitbrengen. Ontzettend knap en het is niet heel verwonderlijk waarom muziekcritici en de Americana luisteraars alleen maar lovend over dit album orakelen. De Engelse taal is Nienke Dingemans machtig en voortreffelijk uitgesproken. Geen Nederlands accent hoorbaar, heel mooi.

Nienke Dingemans staat aan het begin van haar muzikale carrière en ze laat met Ain’t No Hollywood Girl meteen horen dat het serieus werk is. Hopelijk weet dit album nog meer publiek te bereiken en dat het ervoor zorgt dat ze verder kan bouwen. Aan de kwaliteit van de songs is niets op aan te merken en kan concurreren met de Amerikaanse equivalenten. Nederland is een geweldige Americana artiest rijker en daar mogen we best trots op zijn.