Ted Russell Kamp – California Son

Ted Russell Kamp - California Son album cover

Ted Russell Kamp is een van de sterkhouders van het roots genre. Je kunt hem zien als de ervaren man, want hij heeft inmiddels veertien albums op zijn naam staan. California Son heet zijn nieuwe album en laat horen waarom hij tot de beste van het genre hoort. Dit is roots muziek zoals het hoort te klinken. Ongecompliceerd en van hoogwaardige kwaliteit.

Al jaren maakt Ted Russell Kamp naam binnen de roots scene. Niet alleen zijn solocarrière kan beschouwd worden als succesvol. Ook weet hij connectie en verbinding te maken met andere artiesten. Zo speelde hij in de band van Shooter Jennings en was er in 2021 het uitstekende zij-project Stash te horen. Daarnaast werkte hij samen met artiesten zoals Jessi Colter, Whitey Morgan en Tanya Tucker. Namen met status.

Ted Russell Kamp weet zich met zijn geweldige platen niet alleen populair te maken in de Verenigde Staten. Ook komt hij graag naar Europa om zijn muziek ten gehore te brengen. Zo staat er alweer een Europese tournee op het programma en daarin mag Nederland natuurlijk niet ontbreken. Genoeg kansen en mogelijkheden om hem te aanschouwen.

California Son is samen geproduceerd met de getalenteerde Zachary Ross. Om de routine van albums schrijven wat te veranderen besloot Ted Russell Kamp dit keer om meer gebruik te maken van co-writes. Zo schreef hij dus niet alleen aan zijn songs, maar nodigde hij andere liedjesschrijvers uit om mee te werken aan het album. Dit komt ook deels door tijdgebrek, doordat hij andere albums produceert en veel onderweg is.

California Son is typisch zo’n album uit het boekje. Het doet niet heel veel anders dan eerdere studio albums, maar levert het bekende recept. Dat is een combinatie van krachtige uptempo roots songs en een aantal geweldige ballads. Je weet inmiddels waar de kwaliteit van Ted Russell Kamp ligt en hij laat ook op dit album weer horen dat hij in staat is om puur vakwerk te leveren.

Ted Russell Kamp gaat gewoon door met het produceren van nieuwe albums en doet dat dit keer met California Son wederom op overtuigende wijze. Hij weet inmiddels met zijn kwaliteit platen een aardig clubje te bereiken en ik vind het niet heel vreemd waarom de luisteraars hier warm van worden. Binnenkort ook gewoon weer een Europese tournee met verschillende data in Nederland. Als je de kans krijgt en de tijd hebt, dan is deze Californische troubadour een must-see.