Avi Kaplan – Floating On A Dream

Avi Kaplan - Floating On A Dream album cover

Avi Kaplan was in het verleden zeer succesvol met zijn a-capella band Pentatonix. Hij reisde met deze groep heel de wereld over en verkocht grote stadions uit. Toch was dit voor Kaplan niet zijn gedroomde carrière in de muziek. Hij heeft namelijk een grote passie voor folk muziek. Dat is waar zijn hart ligt, dat is wat hij aan de wereld wil laten horen. Daarom verliet hij Pentatonix en begon een solo carrière.

Om zijn drukke bestaan achter zich te laten besloot Avi Kaplan om ver weg van de bewoonde wereld te gaan leven. Hij leeft ver weg diep in het woud nabij de Natchez Trace Trail in Tennessee. Deze desolate omgeving zorgt ervoor dat Kaplan zich intensief kan focussen op zijn muziek. Zijn eerste album kwam in 2020 uit, I’ll Get By. Het werd met deze plaat heel duidelijk welke richting Kaplan op wil met zijn muziek.

En dat is zwaar beladen, maar erg positieve, folk muziek. I’ll Get By was voor mij een van de verrassendste platen van 2020 en heb er erg van kunnen genieten. Twee jaar later brengt hij vervolg Floating On A Dream uit. Zijn debuut was een groot succes en dat succes is niet onopgemerkt gebleven. Voor deze nieuwe plaat zijn er dan ook grote namen bij betrokken. En dat vind ik geheel terecht.

Zo is Shooter Jennings een van deze grote namen. Hij zit als producer achter de knoppen bij Floating On A Dream. De zoon van de country legende Waylon Jennings profileert zich steeds meer als de grote big time producer van hedendag. Recent produceerde hij bijvoorbeeld albums voor artiesten zoals The White Buffalo en Jaime Wyatt. Met Floating On A Dream voegt hij een prachtig album toe aan zijn productielijst.

Want dat is wat Floating On A Dream toch wel is. Een prachtig album. Je merkt dat Avi Kaplan ontzettend positief in het leven staat en dat hoor je terug op deze plaat. De teksten zijn net zoals op I’ll Get By ontzettend krachtig en sterk. Zelfs zo sterk dat als je goed luistert je gaat merken dat je jezelf beter gaat voelen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de muziek.

De muzikale inkleuring is wat dat betreft ook zeer krachtig en sterk. Het is hemelse muziek alsof je in de kerk naar een gospel zanger staat te luisteren. De mannelijke achtergrondkoortjes versterken nog beter dat beeld. Soms merk je dat Avi Kaplan uithaalt met zijn zware baritonstem en maakt dat de muziek epische proporties krijgt. Geweldig en adembenemend om naar te luisteren.

Avi Kaplan heeft het met Floating On A Dream weer voor elkaar weten te krijgen. Een zeer strakke productie waarbij elk nummer raak is. Het is moeilijk om tegenwoordig echt goed op te vallen, maar Kaplan lijkt daar weinig moeite mee te hebben. Ja, hij zal zijn Pentatonix fans achter zich hebben staan, maar dat zegt niets over de kwaliteit van zijn muziek. Als je het over zijn muziek hebt dan staat dat makkelijk op zichzelf. Hij onderscheidt zich met zijn muziek in positieve zin van andere folk artiesten. Deze plaat is daar het bewijs van, keep on going Avi.

Uitgebracht door Fantasy Records