Zach Bryan – American Heartbreak

Zach Bryan - American Heartbreak album cover

Alsof het een marathon is brengt country fenomeen Zach Bryan een triple-album uit met maar liefst 34 nummers. Zijn debuut DeAnn en Elisabeth waren al aan de forse kant, maar American Heartbreak doet er nog een schepje bovenop. Is het heel vervelend om achter elkaar naar meer dan twee uur muziek te luisteren? Nee, niet als het om Zach Bryan gaat. Het verveelt geen moment en blijft tot het einde boeien.

Zach Bryan is binnen een paar jaar de grote country ster geworden waarvan niemand dat had verwacht. Zijn muziek spreekt een groot publiek aan, alhoewel het verre is van nette productie. Het is rauw, ongecompliceerd en direct-to-the-face. Bryan wil het allemaal zo eenvoudig mogelijk houden en de liedjes voor zichzelf laten spreken. En dat is hem tot nu toe aardig goed gelukt.

Op American Heartbreak is er overigens wel enige ontwikkeling te horen. Om alleen een akoestische gitaar er bij te pakken, zoals op zijn vorige platen, werd het Zach Bryan waarschijnlijk iets té eentonig. Daarom hoor je op deze nieuwe worp iets meer muzikale inkleuring van de nummers. De fiddle doet af en toe zeer prettig z’n intrede en ook pedal steels klanken en drums stelen af en toe de show.

Het knappe van American Heartbreak is dat het 2 uur niet verveelt. Je zult je afvragen hoe dat mogelijk is, maar ondanks de simpliciteit hebben de nummers een bepaalde dynamiek, aantrekkingskracht, die niet te bevatten is. Het klinkt allemaal zo toegankelijk op een goede manier. En het lijkt Zach Bryan allemaal heel weinig moeite te kosten om 34 nummers op plaat te zetten. De muziek gaat maar aan een stuk door.

Ik ben een echte album luisteraar en waardeer artiesten die er wat moois van maken. Maar voor American Heartbreak moet je wel even de tijd nemen, zoals je dat bij een film doet. 2 uur is natuurlijk niet zo voorbij en je moet je daar op instellen. Eenmaal in de juiste mood staat je geweldige country muziek te wachten. Er valt ontzettend veel te genieten en je hoeft niets over te slaan. Zelfs de afsluiter, een gedicht, luister je met alle plezier uit.

Ook qua teksten valt er genoeg te beleven. Het is allemaal zeer makkelijk op te pakken en biedt een inkijkje in de belevingswereld van Bryan. Veelal gaat het over het alledaagse. De mooie kanten van het leven worden veel uitgelicht, maar ook de minder kanten van het leven. Het toont de kwaliteiten van Zach Bryan als liedjesschrijver. Of 34 nummers de trend gaat worden in country muziek weet ik niet, maar Zach Bryan mag trots zijn op American Heartbreak. Een album om jezelf in vast te bijten en om van te gaan houden. Het gaat hem nog groter maken dan hij al is.

Uitgebracht door Belting Bronco Records