Band of Horses – Things Are Great

Band of Horses - Things Are Great album cover

Band of Horses en ik gaan lang terug. Heel lang terug zelfs naar tweede plaat Cease of Begin uit 2007. Ik kan mij herinneren dat dat één van mijn eerste cd’s was die ik kocht. Het is vanaf 2007 hard gegaan met Band of Horses en zijn tegenwoordig een grote naam in het indie circuit. Dit jaar zijn ze terug met een nieuwe plaat genaamd Things Are Great.

Het heeft voor deze plaat naar horen zeggen veel pijn en moeite nodig gehad om uiteindelijk tot dit resultaat te komen. Er zijn zelfs veel nummers in het begin geschrapt om de productie weer helemaal van vooraf aan te beginnen. Maar met vernieuwde inspiratie, jonge lui en een gemotiveerde frontman Ben Bridwell zijn ze tot wederom een mooie plaat gekomen.

Naar mijn mening heeft Band of Horses sinds Cease to Begin geen slechte plaat afgeleverd. Dat vind ik deze band zo sterk maken. Consistent elk drie tot vier jaar telkens maar weer kwaliteit afleveren. Ja, ook Mirage Rock, die toch veel fans wat minder vonden, vind ik veel goede momenten kennen. Things Are Great kent ook weer typische kenmerken van fraaie Band of Horses nummers.

Things Are Great, laten we daar duidelijk over deze plaat zijn. Maar echt overdonderen doet het niet meer. Ondanks dat Bridwell veel nieuwe jonge gasten bij het project heeft betrokken hoor ik toch niet veel anders dan andere Band of Horses platen. Het rockt naar mijn mening wat meer dan vorige plaat Why Are You OK. Voor de rest valt er te genieten van de unieke stem van Bridwell en het aanstekelijke Band of Horses geluid.

Ook op Things Are Great zijn er genoeg goede momenten te vinden. Single Crutch is absoluut een Band of Horses klassieker in de maak en ook nummers zoals In Need of Repair, Lights en afsluiter Coalinga kan ik erg waarderen. Middelmaat is op deze plaat niet te vinden en dat blijf ik knap vinden van een band die al zolang meegaat.

Ben Bridwell is de kracht achter Band of Horses en je merkt dat hij liefde heeft voor het produceren van nieuwe muziek. Met name door deze grote passie is de band niet in staat om slechte platen af te leveren. Things Are Great verkent geen nieuwe wegen, maar doet waar het altijd als goed in is geweest. En dat is kwaliteit indie muziek de wereld inbrengen. Things Are Great, absoluut en zonder enige twijfel. Band of Horses is terug en op een geweldige manier. Dit is het soort muziek wat we deze tijd zo hard nodig hebben. Laat het licht maar schijnen.

Uitgebracht door Huger Lewis and the Duded / BMG