Dolly Parton – Run, Rose, Run

Dolly Parton - Run, Rose, Run album cover

Country icoon Dolly Parton is dit jaar weer helemaal in de picture. Inmiddels alweer 76 jaar oud, maar weet van geen stoppen. Presenteerde recent de ACM awards, schreef de afgelopen jaar een splinternieuwe boek en dat gaat samen met een geheel nieuw album. We hebben het hier over Run, Rose, Run met gelukkig een Dolly Parton in country vorm.

Want dat blijft toch altijd even gissen. Welke richting gaat Dolly op? Voor de pure country luisteraar is deze plaat een warm welkom en doet zelfs af en toe denken aan Dolly Parton jaren 70. Het was deze periode toen Dolly Parton naam begon te maken als country artiest en uiteindelijk het genre verliet voor een meer pop kant.

De rest is eigenlijk geschiedenis. Dolly Parton pakt sindsdien alles groots aan en is niet voor niets over de hele wereld bekend. Ze weet een merk heel goed op te bouwen en veel mensen aan haar te binden. Door de jaren heen heeft ze veel mensen betoverd met haar muziek, maar ook in andere projecten zoals boeken, films en andere soort entertainment is Parton erg succesvol. Zakenvrouw ten top.

Maar terug naar dit huidige project. Run, Rose Run is naast een album dus ook een boek. Ik begrijp ervan dat het beide samengaat. Het verhaal gaat over een jonge meid die het probeert te maken in Nashville. Dat gaat met vallen en opstaan, want Nashville is geen makkelijk paradijs. Het jonge meisje krijgt veel te maken met de donkere kanten van Music City en succes is niet direct een garantie. Het verhaal verloopt een beetje zoals de carrière van Dolly Parton zelf is verlopen.

Leuk zo’n boek, maar hoe zit het met de muziek? Van zulke iconische country artiesten hoeven we eigenlijk niet veel meer te verwachten. Op zo’n late leeftijd nog muziek uitbrengen is naar mijn mening alleen voor de country puristen het luisteren waard. Dat geldt voor Willie Nelson, maar ook voor Dolly Parton. En ik mag mij gelukkig prijzen dat ik een van deze country puristen ben.

Run, Rose, Run is een good ol’ country plaat. De teksten op deze plaat draaien dus helemaal om het verhaal wat Dolly Parton met medeauteur James Patterson heeft geschreven. Maar met name gaat mijn interesse uit naar de muzikale inkleuring. Een inkleuring van heerlijke country nummers en een Dolly Parton in uitstekende vorm.

En dat is alles wat je als country purist wilt hebben toch? Fijne country liedjes, teksten over het zware maar ook mooie leven en veel authentieke country instrumentatie. Dolly Parton gaat met Run, Rose, Run niet het mainstream country publiek aanspreken, maar dat is niet erg. Country fanaten die vandaag de dag nog Willie Nelson, Hank Williams, Waylon Jennings en Merle Haggard opzetten gaan deze plaat geweldig vinden. Daar is niets mis mee. Dolly Parton weet nog steeds hoe country muziek hoort te klinken en hier hebben we het bewijs.

Uitgebracht door Butterfly Records