Bart Ryan – Messenger

Bart Ryan - Messenger album cover

In 2020 bracht roots artiest Bart Ryan zijn vijfde album uit genaamd Starlight and Tall Tales. Deze plaat kreeg gave recensies van zowel Amerikaanse als Europese muziekcritici. Hij stond dan ook in de startblokken om dit album live ten gehore te brengen, maar helaas. Door de pandemie kon er vrij weinig gedaan worden en vandaar dat Ryan weer begon te schrijven. Resultaat is Messenger, zijn zesde studioalbum.

Messenger is zoals wordt aangegeven een volledig akoestische plaat. Het zijn tien originele nummers van Bart Ryan waarvan The Healer en Wanna Be al eerder verschenen op zijn vorige plaat, alleen dit keer net even iets anders. Elk nummer bevat een bepaalde boodschap en iedereen kan het op zijn eigen manier interpreteren.

De teksten tippen vooral onderwerpen aan zoals liefde, politiek, lot, lust, boosheid en niet te vergeten hoop. Bart Ryan voelt zich als artiest iemand die een boodschap aan zijn luisteraar wil meegeven. Een boodschap gekregen van een soort van hogere macht. Je hoort artiesten hier wel meer over als ze bezig zijn met het schrijfproces. Hoe de luisteraars de teksten interpreteren verschilt natuurlijk en iedereen heeft er een ander idee bij.

Wat mij met name aanspreekt aan Messenger is de muziek. Het is een strakke plaat geworden waarbij Bart Ryan en zijn band uitstekend werk afleveren. Er wordt veilig binnen de kaders van roots muziek gekleurd en het zijn gewoon tien hele simpele krachtige liedjes. Je merkt dat ervaren muzikanten naast Ryan, Jim Evans en Jeff LeGore, de instrumenten sterk bespelen en oerdegelijk vakwerk afleveren.

Bart Ryan is niet heel bekend, dus een vergelijking lijkt mij gepast. Tijdens het luisteren van Messenger kreeg ik al snel het idee naar een soort van Steve Forbert te luisteren. Soort van hetzelfde stemgeluid en ook de muziek heeft veel raakvlakken. Daarnaast hoor je dat Ryan graag een sigaretje rookt en hij zal waarschijnlijk ook de whisky niet schuwen, maar dat terzijde.

Zijn vorige plaat Starlight and Tall Tales kende eigenlijk geen momentum. Het album werd alleen maar uitgebracht en er werd wat aan social media promotie gedaan. Dit jaar is het helemaal anders en Bart Ryan staat klaar om zowel het Amerikaanse als Europese publiek te entertainen. Ook in Nederland is hij te zien de komende maanden en iets wat je zeker niet mag missen. Dit is roots muziek zoals goede roots muziek hoort te zijn en niet minder. Kwaliteit roots muziek is snel te herkennen en duidelijk is dat dit album er één van is.