Becky Buller – Jubilee

Becky Buller - Jubilee album cover

Er zijn tot nu toe dit jaar nog niet zoveel Bluegrass albums uitgebracht. Ik tel er een handjevol. Jammer, want het is een van mijn favoriete genres en ik luister er graag naar. Recent verscheen er gelukkig weer eentje van de multi-instrumentalist en singer-songwriter Becky Buller met het album Jubilee. Fijn om weer te luisteren naar de snerpende fiddles, prachtige mandolines en intensieve getokkel op akoestische gitaren en banjo’s.

Becky Buller is niet zomaar de zoveelste Bluegrass artiest. Ze krijgt in Amerika enorm veel erkenning voor wat ze allemaal uitbrengt en doet. Als solo artiest ontving ze een tiental IBMA Bluegrass Music Awards. Daarnaast schreef ze samen liedjes met bekende Bluegrass artiesten van dit moment zoals Molly Tuttle, The Travelin’ McCourys en The Infamous Stringdusters. Ook werkte ze in het verleden samen met grote namen zoals Ricky Skaggs en Rhonda Vincent.

Mijn eerste kennismaking met Becky Buller was toen mijn website net begonnen was in 2020. Ik recenseerde toentertijd haar album Distance and Time. Ik was positief verrast door dit album en kon er dan ook niets dan alleen maar enthousiast over zijn. Inmiddels zijn we alweer vier jaar verder en ook met Jubilee kan ik alleen maar heel positief zijn. Prachtige Bluegrass muziek.

Het knappe van Becky Buller en een album zoals Jubilee is dat bijna alle liedjes zelf zijn geschreven. Alleen het titelnummer schreef ze samen met de geweldige singer-songwriter Aoife O’Donovan. De producer is wederom Stephen Mougin en Becky Buller wordt bijgestaan door haar ervaren band. Zij weten wat van hen verwacht wordt en leveren puur vakwerk.

Bluegrass is een genre van alle tijden. In Amerika ontstond het genre en vandaag de dag is het nog steeds levendig en is er van alles te beleven. Becky Buller mag terecht opgemerkt worden als een van de betere Bluegrass artiesten van dit moment. Een album zoals Jubilee is wederom een bevestiging dat Becky Buller behoort tot de top van het genre.

Jubilee bevat een aantal instrumentale liedjes en een aantal liedjes met zang, zoals dat hoort bij een goede Bluegrass plaat. De enige kanttekening is dat het album met 24 minuten eigenlijk een beetje te kort is. Ik had wel een wat langere speelduur verwacht. Maar goed, wat dit album doet, doet het goed en liefhebbers van het genre zullen er plezier mee hebben. Becky Bully overtuigt wederom met dit album en laat horen dat Bluegrass hip, trendy en van alle tijden is.