Ben Bostick – The Rascal is Back

Ben Bostick - The Rascal is Back album cover

Je hebt artiesten die het niet schuwen om hard te werken. Veel albums produceren en blijven gaan. Ben Bostick is zo’n artiest met inmiddels binnen een korte tijd aardig wat albums op zijn naam. Hij begon in 2017 met zijn titelloze debuutplaat en The Rascal is Back is alweer zijn vijfde album. Dit keer heeft Bostick gekozen voor een plaat waarbij plezier de boventoon voert.

De laatste paar albums van Ben Bostick waren zwaarmoedig en donker. Niet heel vreemd, omdat deze troubadour uit Georgia best wat vervelende jaren achter de rug heeft. Niet heel opmerkelijk dat er dan ook donkere muziek wordt geproduceerd. Maar het licht is gevonden en met The Rascal is Back tijd om te genieten van ongecompliceerde plezierige Americana liederen.

Ben Bostick heeft de afgelopen jaren aardig naam weten te maken in de Georgia muziekscene en vandaar dat hij voor The Rascal is Back een blik aan ervaren muziekvrienden heeft opengetrokken. Zo doet Bostick zijn vriend Kyle LaLone mee op de gitaar, alsmede drummer Jack Jones. Op de bass horen we Cass Faulconer en veteraan rocker Jason Scheff doet achtergrondzang.

De vraag met dit soort albums is wat voor kant het opgaat. Ben Bostick is niet heel bekend te noemen en veel van dit soort onbekende artiesten produceren matige muziek. Maar The Rascal is Back heeft alles wat goede Americana muziek hoort te hebben. De productie is erg fijn te noemen en je hoort dat muzikanten met ervaring het album heel mooi inkleuren.

The Rascal is Back is simpelweg een hele nette plaat. Je hoort dat er met plezier aan de teksten is gewerkt en de muziek is krachtig en explosief. Heerlijke gitaren, opbeurende drums, speelse mondharmonica’s en lichte pedal steels. Het kan allemaal veel slechter. Ben Bostick levert met dit album prima werk af en het is knap dat dit alweer zijn vijfde album is sinds hij als soloartiest begon in 2017.

Ben je in een zwaarmoedige stemming, dan zijn eerdere albums aan te raden. Dit is qua instrumentatie en teksten fun music om van te genieten. Zet dit album op als je in de morgen wakker wordt of neem het mee als je op reis gaat. The Rascal is Back is bedoeld om te luisteren als je in een vrolijke stemming bent en de moeilijkheden in de wereld even wilt vergeten. Ben Bostick mag dan niet heel bekend zijn, met dit album levert hij sterk vakwerk af.