Natalie Merchant – Keep Your Courage

Natalie Merchant - Keep Your Courage album cover

Natalie Merchant is een singer songwriter veteraan en maar liefst veertig jaar actief binnen de muziekindustrie. Door de jaren heen heeft ze verschillende albums als solo artiest uitgebracht. Ook een aantal albums met haar band 10,000 Maniacs. Haar laatste solo album dateert alweer uit 2017. Hoog tijd om met iets nieuws te komen dus. En dat wordt op indrukwekkende wijze gedaan met Keep Your Courage.

Soms weet je na het luisteren van een album meteen dat je iets speciaals te pakken hebt. Het gevoel dat alles klopt en dat de kwaliteit van zo’n goed niveau is dat je steeds weer terug wilt keren naar de muziek. Dat gebeurde de afgelopen week bij mij met Keep Your Courage. Want wat Natalie Merchant produceert met dit album is werkelijk waar fantastisch.

Het is goed te horen dat Natalie Merchant zich voor Keep Your Courage qua productie niet heeft ingehouden. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een breed palet aan diverse instrumenten. Zo hoor je veel violen, piano’s, blazers en akoestische gitaren. Het resulteert in krachtige indie muziek waarbij je een soort van klassiek middeleeuws gevoel krijgt.

Keep Your Courage is een samenspel van diverse artiesten. Natalie Merchant is niet helemaal solo gegaan en heeft vrienden muzikanten opgezocht om samen tot een geweldige prestatie te komen. Zo duelleert ze op twee nummers met vocalist Abena Koomson-Davis. Daarnaast wordt ze onder andere bijgestaan door andere ervaren muzikanten zoals Celtic folk groep Lunasa, Kinan Azmeh op de klarinet en worden de blazerspartijen verzorgd door Steve Davis.

Dit album is een waar pareltje. Het mag zo zijn dat Natalie Merchant veertig jaar in het vak zit. Het mag zijn dat ze al talloze albums op haar naam heeft staan. Om na zoveel jaar in je muziekcarrière nog zulke albums weten te produceren is gewoon klasse. Keep Your Courage is naar mijn mening één van de beste indie platen van de afgelopen jaren, makkelijk.

Heel eerlijk gezegd ben ik niet bekend met het verdere oeuvre van Natalie Merchant. Maar als Keep Your Courage al van zo’n krachtig niveau is, kan ik niet wachten wat ze in het verleden meer produceerde. Maar het is nu nog genieten van dit album. Ik kan mij niet voorstellen dat er dit jaar nog iets beters langskomt op indie gebied. Deze plaat heeft alles. Sfeer, emotie, melodie en prachtige teksten. Er zijn platen waar je snel verliefd op wordt en er geen genoeg van krijgt. Dit is er zo eentje, wat kan muziek toch mooi zijn.