Ben Folds – What Matters Most

Ben Folds - What Matters Most album cover

Ben je een beetje bekend met indie pop muziek, dan zal Ben Folds geen onbekende zijn. Hij maakte in de jaren negentig van vorige eeuw naam met zijn band Ben Folds Five. De carrière met zijn band is hij inmiddels ontgroeid, bouwde een solo carrière op en houdt zich daarnaast bezig met allerlei andere dingen. In 2015 kwam hij met zijn laatste solo plaat So There en dat album wordt dit jaar opgevolgd met What Matters Most.

Het heeft dus best lang moeten duren voordat Ben Folds weer de energie vond om nieuwe muziek te produceren. Echter heeft hij in de tussentijd niet stilgezeten en doet uitstekend werk op andere gebieden. Zo is hij een fondsenwerver voor goede doelen, doet zijn eigen podcast en verkent zijn hobby als fotograaf. Saai wordt het nooit met deze man.

Maar gelukkig voor ons muziekliefhebbers is Ben Folds weer terug met What Matters Most. Het heeft een lange acht jaar moeten duren, maar het resultaat mag er wezen. Kenmerkend aan de muziek van deze alleskunner zijn aspecten zoals catchy, dromerig en betekenisvol. En dat is op dit nieuwe album niet anders, indie pop op zijn best.

What Matters Most werd opgenomen in Nashville. Alhoewel alleen de naam van Ben Folds op de voorkant van de albumcover staat heeft hij veel mensen verzameld om dit project tot een succes te maken. Samen in de studio waren muzikanten zoals Tall Heights, Dodie, Rob Moose, Ruby Amanfu en Ross Garren. Namen met een staat van dienst en genoeg ervaring.

Ben Folds weet simpelweg met What Matters Most prachtig werk af te leveren. De productie is vol van kleur en je hoort van alles gebeuren. Met name neemt de piano de leiding, maar weten ook elektronica, strijkers, drums en gitaren het geheel heel mooi in te kleuren. Samen met de overtuigende zang van Ben Folds is dit album simpelweg een sterke toevoeging aan zijn rijke oeuvre.

Het heeft een lange acht jaar moeten duren, maar Ben Folds is eindelijk terug en beter dan ooit. Zijn band Ben Folds Five ligt ver achter hem, maar hij weet ook gewoon in zijn eentje de luisteraar te betoveren met heerlijke indie pop liedjes. Met een beetje hulp van bekende muzikale vrienden is dit album naar mijn mening een groot succes geworden. What Matters Most is een fantastische luisterervaring waarmee je je geen moment hoeft te vervelen.