Jon Allen – A Heightened Sense of Everything

Jon Allen - A Heightened Sense of Everything album cover

Alweer een aantal jaren geleden bracht Jon Allen …Meanwhile uit. Dat album heb ik toentertijd niet voorzien van een recensie, maar eigenlijk was dat het wel waard. Ik heb altijd al interesse gehad in de muziek van deze Britse singer-songwriter en recent bracht hij zijn nieuwe album uit genaamd A Heightened Sense of Everything. Tijd om het goed te maken.

Jon Allen gaat met zijn albums jaren terug. Hij maakt al jaren muziek en doet dat met behoorlijke overtuiging. Meer dan tien jaar geleden werd hij bekend bij een breder publiek door optredens bij grote nationale Engelse televisieprogramma’s. Sindsdien treedt hij op met de allergrootste zoals Mark Knopfler, Emmylou Harris en Damien Rice. Ook hoor je zijn muziek wereldwijd in diverse films, series en reclamecampagnes.

Overigens is Jon Allen niet een one-man-show. Hij speelt al jaren met zijn eigen band genaamd The Luna Kings. Deze band bestaat uit de beste Britse muzikanten van het moment. Er was een periode dat ze even niet bij elkaar waren, maar tegenwoordig staan ze weer helemaal scherp en vlammen ze show na show op het podium. Ook weten ze knap werk af te leveren in de studio.

A Heightened Sense of Everything doet niet veel anders dan eerder werk van Jon Allen. Het is een typische singer-songwriter plaat, belegd met een rijke productie. Je hoort diverse instrumenten zoals akoestische gitaren, drums, strijkers en blazers. Het album klinkt op momenten bevlogen en energiek, maar weet ook rust te brengen met prachtige ballads.

Dit album kun je een beetje zien als een pandemie plaat. Met name in steden hadden veel mensen last van angst en paranoia. Mensen realiseerden zich dat er meer ruimte, rust en natuur nodig was om te ontsnappen aan de alledaagse moeilijkheden van de stad. Jon Allen mijmert over de pandemie op A Heightened Sense of Everything en doet dat op voortreffelijke wijze.

A Heightened Sense of Everything laat Jon Allen schijnen op zijn best. Ik heb zijn albums altijd al goed gevonden, maar dit album vind ik net even beter dan de rest. De melodieën zijn fijn om naar te luisteren en natuurlijk is ook het stemgeluid met het rauwe randje weer een plezier om aan te horen. De teksten zijn direct en inspiratievol. Je weet gewoon met Jon Allen dat je kwaliteit kunt verwachten en dat is met dit album niet anders. Hij bouwt inmiddels aan een indrukwekkend oeuvre en dit album is een hele sterke.