Mipso – Book of Fools

Mipso - Book of Fools album cover

De Amerikaanse band Mipso bestaat sinds 2012 en zijn met hun muziek behoorlijk succesvol. Wat voor muziek ze precies maken is moeilijk om te definiëren. Zelf hebben ze er ook moeite mee en het is lastig om een labeltje op te plakken. Iets wat recensenten en critici toch graag doen. Rock, country, Americana, indie pop, zeg het maar. Laten we het houden op van alles een beetje wat.

Voor het nieuwe album Book of Fools reisden Mipso naar de bergen van Noord-Carolina. Samen met veel lange wandelingen en het genieten van de natuur werd het album opgemaakt. Na veel inspiratie op te hebben gedaan in de bergen werd het album opgenomen in de Tiny Telephone Studio in Californië. De sfeer tijdens het werken in de studio was relaxed en op z’n gemak.

Mipso is anno nu een band met succes en veel trouwe fans. In het begin hadden ze nog wat moeite om naam te maken, maar inmiddels hebben ze jarenlange ervaring en weten ze wat ze doen. Niet voor niets waren bij eerdere projecten producers van naam betrokken. Denk aan Andrew Marlin (Watchhouse) en Brad Cook (Bon Iver). Voor Book of Fools deed Shane Leonard het productiewerk, een goede vriend van de band.

Het is dus moeilijk om Book of Fools een labeltje op te plakken. Er gebeurt van alles en er wordt gebruik gemaakt van een divers palet aan instrumenten. Mipso heeft dit keer gekozen voor een set nieuwe instrumenten, anders dan bij eerdere platen. Gewoon om het geheel spannend te houden. Je hoort dan ook aparte instrumenten zoals vibraphone, farfisa, mellotron en moog. De bandleden hebben er absoluut iets leuk van kunnen maken.

Mipso zijn al een lange tijd bij elkaar en Book of Fools is alweer het zesde album. Na lange jaren kan bij dit soort bands nieuwe muziek wat uitgeput klinken. Maar dat is hier niet het geval. Ze wisten tijdens de productie dus nieuwe instrumenten toe te voegen aan hun arsenaal en ook wordt de zang tussen de bandleden afgewisseld. Het houdt het allemaal spannend, maar ook plezierig om naar te luisteren. De catchy melodieën en harmonieën zijn meer dan aanwezig.

Ik ben tevreden met wat ik hoor tijdens het luisteren van Book of Fools. Mipso levert kwaliteit muziek en dat is gewoon knap gezien het feit dat ze al meer dan tien jaar bij elkaar zijn. Het album staat bol van toegankelijke liedjes en je hoeft je geen moment te vervelen. Het is lastig om dit rock, country, Americana, indie pop of wat dan ook te noemen. Maar als je interesse hebt in kleurrijke Amerikaanse muziek, dan zit je bij dit album helemaal goed.