The Vices – Unknown Affairs

The Vices - Unknown Affairs album cover

Het is gedurfd van indie band The Vices om hun debuutplaat midden in de pandemie uit te brengen. Ze hadden heel mooi een release show gepland, maar dat ging niet door omdat er nieuwe restricties werden aangekondigd. Dat weerhield ze er niet van om de plaat gewoon te releasen en er een apart evenement van te maken. De plaat had succes en daarom zijn ze snel terug met nieuw werk in de vorm van Unknown Affairs.

We hebben het hier dus over The Vices. Ben je niet bekend met deze groep dan zul je tijdens het luisteren van Unknown Affairs denken dat dit bandje uit Engeland of Amerika komt. Maar niets is minder waar, ze komen gewoon uit Nederland. Opmerkelijk gezien de kwaliteit en professionaliteit van de muziek, maar het is echt zo.

The Vices hebben succes met hun muziek. Ze treden inmiddels op in allerlei zalen. Denk aan grote zalen zoals het Ziggo Dome, maar ook mogen ze hun kunsten vertonen in kleinere zalen Vera in Groningen. Niet alleen Nederland mag kennismaken met dit indiebandje. Ook landen zoals Duitsland, Engeland en Amerika worden betreden in bekende grote zalen.

Luister je naar Unknown Affairs dan zul je vaststellen dat ze niet de originaliteit prijs gaan winnen. Het klinkt allemaal best bekend in de oren en je zult de muziek vast wel eerder hebben gehoord in een iets ander jasje. Dat ontkennen The Vices ook niet en zelf laten ze zich vergelijken met bands zoals The Strokes, The Growlers en Cage the Elephant.

Maar ondanks dat het allemaal niet bijster origineel is wat The Vices produceert met Unknown Affairs is het toch een lekkere plaat. Heel ongecompliceerde indie rock muziek waar je een prettige tijd mee kan beleven. De productie is fijn, professioneel en uitermate vakkundig. Je merkt dat er producers van naam zijn betrokken bij dit project wat het alles behalve amateuristisch maak. Ook de uitspraak in het Engels is uitstekend te noemen.

The Vices gaan met Unknown Affairs nog meer publiek trekken en dat is volkomen terecht. Dit keer zijn ze klaar om de podia in Nederland, maar ook in het buitenland, te bestormen. Ze kunnen nu vol gas hun talenten tonen en laten zien waarom ze zo goed scoren op stream platformen en met albumverkopen. Ik vind het mooi dat ons kleine landje dit soort muziek weet te maken. Ze hebben uiteraard veel concurrentie, maar met dit soort platen kunnen ze de strijd aan. Luister naar dit album en je zult gaan horen waarom ik zo enthousiast ben.