Ben Reel – Come A Long Way

Ben Reel - Come A Long Way album cover

De hardwerkende Ierse muziek troubadour Ben Reel beweegt zich al een tijdje door het muzikale landschap. In zijn eigen Ierland krijgt hij veel positieve kritieken, maar hij weet zich ook in veel andere landen geliefd te maken. Een aantal jaren geleden bracht hij het uitstekende The Nashville Calling uit en dit jaar is hij terug met een gloednieuw album Come A Long Way.

Ben Reel krijgt genoeg erkenning voor zijn muziek en zo ook in Nederland. Hij heeft door de jaren heen op verschillende populaire festivals gestaan en mocht aantreden bij de nationale radio omroep NPO. Zijn vorige album The Nashville Calling deed het subliem in Europa en kreeg een nummer één positie in de Euro Americana Charts.

Come A Long Way is wederom een fijne toevoeging aan het toch wel indrukwekkende oeuvre van de beste man. De muziek is een mooie blend van verschillende muziekstijlen en Ben Reel heeft zich in de studio dan ook niet ingehouden. Luister je naar dit album, dan zal je het al snel folk noemen, maar ook tinten van soul en gospel zijn te horen.

Muzikaal gezien zit het prima in orde en luistert Come A Long Way heerlijk weg. Maar Ben Reel heeft ook wel degelijk wat te vertellen en verwerkt dat in zijn lyrics. Zo weet hij op een hele fraaie manier de liefde te verwoorden. Maar ook schuwt hij maatschappelijke en politieke thema’s niet. Een goed voorbeeld is het indrukwekkende From The Day I Was Born, waar hij de recente oorlogsgeschiedenis erbij pakt.

Het is niet heel moeilijk om de muziek van Ben Reel te kunnen waarderen. Alhoewel hij al een tijdje muzikant is en een aardig clubje trouwe fans heeft verzameld, is hij nog niet extreem bekend. Vergelijkingen mogen dan ook gemaakt worden en ik hoor op Come A Long Way veel Rodney Crowell en Bruce Springsteen. Niet voor niets noemt men hem soms ook wel de Ierse Springsteen.

Ben Reel gaat prettig door met nieuwe albums produceren en doet dat uitstekend. Come A Long Way is een krachtige, inspiratievolle plaat en eentje waard om een kans te geven. Hij heeft inmiddels aardig wat trouwe volgelingen, echter kan je van grote aantallen niet spreken. Maar deze Ierse troubadour werkt hard voor zijn geld, geeft veel shows over de hele wereld en krijgt genoeg erkenning voor zijn creatieve werk. Je kunt het veel slechter treffen als artiest in deze lastige tijden.