Billy Strings – Me and Dad

Billy Strings - Me and Dad album cover

Billy Strings mag tegenwoordig toch wel als hype gezien worden binnen het Amerikaanse Bluegrass genre. Hij behaalde met zijn plaat Home uit 2019 een Grammy Award en opvolger Renewal van vorig jaar deed ook veel indruk maken. Om zijn momentum te behouden komt deze fanatieke tokkelaar dit jaar met een nieuwe plaat genaamd Me and Dad.

Verwacht het of niet, deze nieuwe plaat is geproduceerd samen met Billy Strings zijn vader. Me and Dad is voor Bluegrass termen erg kort, maar naar mijn mening precies lang genoeg om de dynamiek tussen zoon en vader heel mooi in muziek samen te vangen. Je hoort het plezier, de emotie en de liefde tussen de twee en dat is prachtig.

Me and Dad is niet een album met nieuwe liedjes geschreven door Billy Strings of zijn vader. Het zijn allemaal liedjes van vroeger. Zo zitten er een aantal traditionele liedjes van de klassieke tijd bij, maar bijvoorbeeld ook een nummer van George Jones, A.P. Carter, Bill Monroe en Lester Flatt. De keuze is uitstekend te noemen en de plaat luistert heerlijk weg.

Je moet natuurlijk wel van Bluegrass houden om Me and Dad te kunnen waarderen. Dat betekent dat er ontzettend veel tokkel akoestische gitaren, mandolines en banjo’s te horen zijn. Daarnaast neemt de fiddle ook een mooie plek in en zorgt voor dat extra Bluegrass country gevoel. Het is heerlijk vertoeven wat Billy Strings en zijn vader ten gehore brengen.

Bij dit soort platen is het altijd moeilijk in te schatten of het succes gaat krijgen. Alleen de naam van Billy Strings prijkt op de album cover en je weet niet wat voor kwaliteiten zijn vader allemaal in huis hebt. Maar je merkt en hoort dat de vader van Billy Strings een ervaren muzikant is met tokkel skills en een prettig doorleefd rokerig stemgeluid.

Dat gezegd hebbende vind ik Me and Dad een geslaagd project van Billy Strings. Het zijn geen nieuwe nummers, maar dat maakt wat dat betreft helemaal niets uit. Het doet zelfs uitnodigen om platen van Bill Monroe, The Carter Family en andere klassieke country muzikanten te gaan luisteren. Billy Strings laat ook met deze plaat horen hoe goed hij is als Bluegrass muzikant en dat hij plaat na plaat kwaliteit levert. Het zal de komende tijd even rustig zijn rondom Strings, maar gelukkig kunnen we genoeg genieten van Home, Renewal en zonder twijfel ook dit album met z’n vader. Een Bluegrass parel van het hoogste niveau.

Uitgebracht door Rounder Records