Blue Dogs – Big Dreamers

Blue Dogs - Big Dreamers album cover

Het werd weer eens tijd voor een nieuwe plaat dacht Americana band Blue Dogs na 18 jaar. Halos and Good Buys kwam in 2004 uit en de band besloot om voor onbepaalde tijd vrij af te nemen. Dat het zo lang heeft moeten duren hadden ze zelf ook niet gedacht. De muziek industrie bleek voor de bandleden geen vet pot te zijn en het geld moest ergens vandaag komen. Dus besloten ze buiten de muziek industrie hun kost te gaan verdienen.

Waarom Blue Dogs na 18 jaar toch weer bij elkaar zijn gekomen zal ongetwijfeld te maken hebben met de pandemie. Ook zij kwamen thuis te zitten met genoeg tijd omhanden. Desalniettemin besloten de leiders van de band Bobby Houck en Hank Futch om iedereen weer op te trommelen. Met alle bandleden weer op scherp en een producer van naam kwam plaat Big Dreamers tot stand.

Deze producer van naam is toch wel even de moeite om te vermelden. Het is namelijk Sadler Vaden. Vaden zou je moeten kennen als gitarist van Jason Isbell’s band. Hij is opgegroeid met Blue Dogs in de vorige eeuw en is helemaal fan van de band. Toen hij vernam dat zijn favoriete band weer bij elkaar kwamen ging het balletje eenmaal rollen. Produceren wilde Vaden maar al te graag.

Je hoort duidelijk de hand terug van Sadler Vaden. Dat hoor je met name op de manier hoe vele gitaarlijnen Big Dreamers sieren. Het zorgt voor een absolute meerwaarde op de plaat dat Blue Dogs in contact is gekomen met Sadler Vaden. Hij zorgde er namelijk voor dat hij de band uit hun comfort zone kreeg en veel nieuwe dingen liet proberen.

Dat maakt Big Dreamers een veelzijdige en variĆ«rende plaat. Al was Americana in de hoogtijdagen van Blue Dogs nog niet echt een duidelijk begrip, tegenwoordig kun je makkelijk dit stempel op de muziek drukken. Er worden divers gebruik gemaakt van allerlei instrumenten. De gitaar komt veel terug, maar de band gebruikt ook pedal steels, drums, mandolines, mondharmonica’s, dobro’s en trompetten. Dit alles zorgt voor een heel fijn en strak geluid.

Blue Dogs hebben mij absoluut overtuigd met deze plaat. Er wordt ondanks het vele gebruik van diverse instrumenten netjes binnen de lijntjes gekleurd. De juiste balans is aanwezig en de band heeft er goed aangedaan om een producer als Sadler Vaden bij het proces te betrekken. Uit je comfort zone stappen is nooit verkeerd en dat levert hier een knap staaltje aan Americana muziek op. Big Dreamers mag zeker door fans van het genre gehoord worden.

Uitgebracht door Kennel Music Ltd