Garrett Kato – Small Town Rituals

Garrett Kato - Small Town Rituals album cover

Met miljoenen streams online weet singer / songwriter en producer Garrett Kato een enorm groot publiek aan te trekken. Dat deed hij met zijn debuut Take It Slowly, tweede plaat hemispheres en EP Kumamoto. Nu staat hij voor een nieuwe uitdaging en brengt nieuwe plaat Small Town Rituals uit. Een plaat vol emotie waar ontzettend veel te genieten valt.

Garrett Kato is in Canada geboren en woont momenteel in Australië. Door grote successen met zijn muziek stond hij in het verleden met grote artiesten op het podium zoals Damien Rice en Ziggy Alberts. Populaire Australische radiozender triple j bestempelde Garrett Kato als dé producer en muzikant achter de grootste hits uit muziekstad Byron Bay.

Met Small Town Rituals kom ik er snel genoeg achter waarom de Aussies zo wild over Garrett Kato zijn. Dit is typisch zo’n plaat wat je steeds maar weer opnieuw wilt opzetten. Eerlijk gezegd zitten de nummers nog geen eens heel moeilijk in elkaar, maar het is oh zo verslavend. Ondanks dat dit een relatief korte plaat is met maar negen nummers wil je het opnieuw en opnieuw.

Wat maakt dit dan zo goede plaat? Het ligt hem vooral aan de emotie en gevoeligheid die Garrett Kato in zijn muziek stopt. Kato zorgt dat hij muziek produceert vanuit hart en ziel en dat weet hij heel goed over te brengen op de luisteraar. En het knappe van dit alles is dat Garrett Kato Small Town Rituals helemaal zelf schreef en produceerde.

Garrett Kato weet de muziek heel mooi in te kleuren zoals een Noah Gundersen dat kan. Het heeft zo’n zelfde benadering en dat betekent dus een heel intiem en warm geluid. Het is een geluid dat maar niet gaat vervelen en je elke keer weer helemaal betoverd. Zoals gezegd lijkt het allemaal niet moeilijk in elkaar gezet, maar het is zo ontzettend effectief. Ben je iemand van rustige muziek dan is Small Town Rituals een album wat het luisteren waard is.

Het blijkt dat dit soort indie-folk, om het maar een naam te geven, bij veel mensen in de smaak valt. Niet voor niets weet Garrett Kato tientallen miljoenen streams met zijn muziek te genereren. Dat is knap te noemen, zeker als je kijkt naar het overgrote aanbod van dit soort artiesten tegenwoordig. Geluk is uiteraard een belangrijke factor, maar Kato weet met zijn muziek duidelijk krachtig te overtuigen. Niet krachtig in de zin van grootste gebaren, maar vooral krachtig in de zin van eenvoud en pure emotie.

Uitgebracht door Nettwerk Music Group