Bombino – Sahel

Bombino - Sahel album cover

Tijd om een reisje naar het buitenland te maken. Om precies te zijn reizen we af naar het Afrikaanse land Niger. Daar bevindt zich liedjessmid en gitaarvirtuoos Omara Moctar, ook wel bekend als Bombino. Eerder dit jaar bracht hij een nieuw album uit genaamd Sahel en ik ben er maar al te graag bij om er eens mijn licht over te schijnen.

Bombino is in Niger en Afrika een zeer gewaardeerde muzikant. Hij produceerde met succes meerdere albums en laat tegenwoordig zijn liedjes overal ter hele wereld horen. Het vorige album Deran (2018) werd overladen met positieve kritieken en leverde hem een Amerikaanse Grammy nominatie op. Dat album won ook de Best Global Album bij de A2IM Libera Awards.

Sahel heet het nieuwe album project van Bombino. Hij reisde af naar Casablanca in Marokko om de studio in te gaan samen met producer David Wrench. Deze producer is bekend van albums van grote wereldwijde artiesten zoals David Byrne, Goldfrapp en Caribou. Dat er samengewerkt wordt met zo’n grote producer zegt wel wat over de kwaliteiten van Bombino.

Heb je interesse in wereldmuziek, dan ben je bij Sahel aan het juiste adres. Bombino zingt de liedjes in zijn eigen Tamasheq taal. Voor buitenlanders is het moeilijk te volgen waar hij precies over zingt. Maar de muzikale inkleuring is uitstekend en je merkt dat producer David Wrench er iets geweldigs van heeft weten te maken.

Als je wilt weten waar Bombino over zingt, een kleine toelichting. Sahel is zijn meest persoonlijke album binnen zijn oeuvre en gaat over persoonlijke moeilijkheden in het leven. Denk aan het verliezen van een liefde en jeugdige onbenulligheden. Het zijn belangrijke thema’s om te verbinden met het volk. Mensen verhalen geven waar ze zich mee kunnen relateren en iets van kunnen leren.

Achja, ik luister naar Sahel met plezier. Het jengelt en rockt allemaal op een hele aangename manier voort. Ik begrijp waarom Bombino met zijn muziek in Afrika zoveel succes heeft. De muziek is toegankelijk gemaakt voor een groot publiek en de mensen kunnen zich vinden in de teksten. Zou ik naar een land zoals Niger gaan, dan zou ik dit soort muziek heel goed kunnen luisteren tijdens mijn trip. Maar ook in het vertrouwde Nederland heb ik er de afgelopen tijd veel plezier aan beleefd.

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp