Bon Jovi – Forever

Bon Jovi - Forever album cover

De albums van Bon Jovi doen het hier altijd goed. Het valt niet bij iedereen in de smaak, maar ik heb er in principe vrij weinig moeite mee. Althans, als het om één album per keer gaat. Na één album ben ik er dan ook weer eventjes op uitgekeken. Dit jaar is speciaal voor Bon Jovi, want deze oude rockers hebben iets te vieren. Ze bestaan namelijk veertig jaar. En hoe kun je dat nu mooi vieren met een nieuw album? Forever.

De afgelopen tien jaar is voor Bon Jovi een periode geweest van pieken en dalen. Natuurlijk verliet de iconische gitarist Richie Sambora de band, hadden ook zij te maken met de pandemie en Jon Bon Jovi kreeg ook nog eens last van zijn stem. Hij moest daarvoor zelfs een operatie ondergaan. Maar ook lichtpuntjes zijn er te vinden. Dit nieuwe album Forever vind ik daar een van.

Het vorige album 2020 verscheen vier jaar geleden. Ik moet zeggen dat dat album heel anders is dan Forever. 2020 is veel serieuzer van toon en is geproduceerd met de wereldproblematiek in het achterhoofd. Dit nieuwe album is veel luchtiger en doet denken aan de andere recente albums van Bon Jovi. Er wordt weer met plezier muziek gemaakt en het rockt weer.

Toch is Forever weer min of meer het bekende recept. Bon Jovi maakt hier muziek op de automatische piloot en doen wat ze al jaren en jaren doen. Rock songs makkelijk in het gehoor en gemaakt voor hun grote groep fans. Dit is wat Bon Jovi doet, dit is waar ze groot mee geworden zijn en dit is wat ze ook in de toekomst zullen produceren. Je moet er een liefhebber van zijn.

Als je verwacht, of hoopt, dat Bon Jovi nieuwe wegen verkent met Forever, dan zal ik je moeten teleurstellen. Er staan een aantal uitstekende potentiële hitsingles op en natuurlijk ook genoeg ballads, zoals je gewend bent. Het is kenmerkend aan deze band en ik vind het op zijn tijd wel wat hebben. Ja, we hebben het allemaal eerder gehoord, maar persoonlijk blijf ik er steeds maar weer nieuwsgierig naar.

Bon Jovi kijkt met Forever naar de toekomst en wat dat betreft ziet het er rooskleurig uit. Waarschijnlijk zullen ze weer vrienden worden met Richie Sambora, want hij was het in het verleden belangrijk voor de band. Jon Bon Jovi doet het vanaf nu met zijn stem rustig aan. Dat hoor je zowel aan dit album als bij live optredens. En de band zal de komende jaren weer veel fans tevreden maken. Dat is iets wat ze vroeger deden en dat is iets waar ze blijven doen. Je mag er van alles van vinden, maar het is knap om na een lange veertig jaar nog steeds zo sterk te staan. Van mijn kant alleen maar heel veel respect.