Bongeziwe Mabandla – AmaXesha

Bongeziwe Mabandla - AmaXesha album cover

Mijn voorkeur is muziek gezongen in de Engelse taal. Niet heel moeilijk en makkelijk te begrijpen. Maar soms komt er een plaat voorbij in een andere taal en heb ik toch op de een of andere manier interesse om te luisteren. Dat komt meer omdat het een groot succes is en er veel naar geluisterd wordt. De Zuid-Afrikaanse Bongeziwe Mabandla is zo’n artiest met succes en bracht eerder dit jaar zijn nieuwe plaat AmaXesha uit.

Bongeziwe Mabandla komt dus uit Zuid-Afrika en hij heeft in dat land een hele goede reputatie. Niet alleen weet hij indruk te maken op het Afrikaanse continent, maar maakt hij ook indruk in Europa. Zijn vorige plaat limini uit 2020 werd in deze contreien gretig opgepakt en vandaar dat hij besloot om een Europese tour te doen. De Europese tour werd veel bezocht en er werden veel nieuwe fans verzameld.

Het wekte in ieder geval mijn interesse om eens naar het nieuwe album van Bongeziwe Mabandla te luisteren. Ik kan eerlijk vertellen dat ik de afgelopen tijd veel plezier heb beleefd met AmaXesha. Er wordt gezongen in de Xhosa taal. Dit is een taal van de zuidwestelijke tak van de Ngunitalen. Je verstaat er helemaal niets van, maar eerlijk toegeven, het is wel ontzettend prachtig om naar te luisteren.

Niet alleen vind ik de Xhosa taal een van de speerpunten van AmaXesha. Ook hoe de muziek is vormgegeven is prachtig te noemen. Het heeft iets heel eigentijds en klinkt allesbehalve gedateerd. Er heerst een moderne productie met gebruik van diverse instrumenten zoals elektronica, drums, piano’s en gitaren. Lekker tempo en lekker ritme, zoals je van Zuid-Afrikaanse muziek kunt verwachten.

De muziek van Bongeziwe Mabandla wordt vergeleken met grote Westerse artiesten van dit moment. Zo noemt men Westerse invloeden zoals Tracy Chapman, Damon Albarn, Bon Iver en Michael Kiwanuka. Daar wil ik nog aan toevoegen de minder bekende artiest AHI. Als je interesse hebt in Americana muziek met Afrikaanse invloeden zeker eens naar AHI luisteren.

Desalniettemin is AmaXesha een hele fijne Zuid-Afrikaanse plaat en heeft genoeg te bieden. Laat je overweldigen door de emotie en de vrolijkheid van de muziek, want dat doet Bongeziwe Mabandla geweldig. Ook weet hij een fantastisch sfeertje te creëren en begrijp ik waarom er zowel in Afrika als in Europa lovende recensies en enthousiast publiek zijn. Wat de boodschap is van dit album wordt door de onbekende taal niet duidelijk, maar de muziek is wonderlijk.