Raye Zaragoza – Hold That Spirit

Raye Zaragoza - Hold That Spirit album cover

Wil je in het leven langdurig geluk, voldoening en begrip, dan kun je het beste wedden op jezelf. Deze realisatie vormt de basis van het nieuwe album Hold That Spirit van Los Angeles singer-songwriter Raye Zaragoza. En het is een verklaring waar ik het mee eens ben en absoluut deel. Bet on yourself and you can’t go wrong.

Raye Zaragoza is inmiddels dertig jaar en had vroeger het idee om te trouwen, een huis te kopen en kinderen te krijgen. Maar dat was een jongere versie van haar en nu ziet ze dat totaal anders. Zo was ze verloofd, maar het voelde niet goed en koos voor zich eigen. Het geld voor de trouwerij werd gebruikt om het nieuwe album Hold That Spirit te bekostigen.

Deze fanatieke singer-songwriter uit Los Angeles schreef altijd al maatschappelijk en politiek bewuste teksten en dat is met Hold That Spirit niet anders. Raye Zaragoza is een vrouw van gemengde afkomst, Aziatisch en Latina. Door haar afkomst en als vrouw zijnde heeft ze het in de muziek industrie altijd al moeilijk gehad. Haar afkomst en het feminisme komen ook veel terug op dit album.

Hold That Spirit is daarom niet voor niets een vrouwenproject. Raye Zaragoza heeft ervoor gezorgd dat alleen maar vrouwen bij dit album betrokken waren. Het is tegenwoordig helemaal niet vreemd en je hoort het steeds vaker. Of dit invloed heeft op de kwaliteit van de muziek is moeilijk te zeggen, maar ik vind dit album uitstekend in elkaar zitten en zeer krachtig om aan te horen.

Er is op dit album heel weinig aan te merken, want het doet alles goed. Er staan een paar fantastische liedjes op met hit potentie. Maar ook met een aantal ballads weet Raye Zaragoza grote indruk te maken. Ze weet heel goed werk af te leveren met toegankelijke folk liedjes waar je ook nog eens hele interessante levenslessen uit kunt halen.

Raye Zaragoza kiest dus voor haarzelf in het leven en dat laat ze luid en duidelijk horen op Hold That Spirit. Ik mag zo’n levensfilosofie wel en het is echt iets van de jongere generatie, waar ik overigens zelf ook toebehoor. Geniet van het leven, wees gelukkig, doe wat je leuk vindt en waar je van houdt. Dit album is een zeer interessante luistertrip en je krijgt een inkijkje in het soms moeilijke, soms makkelijke leven van deze singer-songwriter uit Los Angeles. Niets aan de hand met dit werk en zeker het luisteren waard.