Gregory Alan Isakov – Appaloosa Bones

Gregory Alan Isakov - Appaloosa Bones album cover

Altijd fijn om nieuw werk te horen van singer-songwriter Gregory Alan Isakov. Hij heeft inmiddels best een indrukwekkend oeuvre opgebouwd en heeft met zijn muziek behoorlijk veel succes. Echter neemt hij zijn tijd tussen albums en Evening Machines was alweer van vijf jaar geleden. Na vijf lange jaren terug met het wederom indrukwekkende Appaloosa Bones.

Toen Gregory Alan Isakov begon met de productie van Appaloosa Bones was het idee om een folk en rock & roll plaat te maken. Dat zou heel iets anders zijn dan alles wat hij al eerder deed en misschien zouden nieuwe wegen interessant zijn. Maar de nieuwe nummers wilden geen verandering en vandaar dat dit album de traditionele folk voortzet.

Dat betekent dat dit album niet heel veel verschilt van eerdere platen. Ik vind het eigenlijk ook niet heel raar, want vorige plaat Evening Machines is een soort van hoogtepunt binnen het oeuvre van Gregory Alan Isakov. Dat album deed het qua cijfertjes en verkopen heel goed, misschien nog beter dan verwacht. Waarom zou hij van muziekstijl willen veranderen?

Als je niet bekend bent met de muziek van Gregory Alan Isakov, dan staat je veel moois te wachten. Verwacht een wonderschone mix van instrumenten zoals gitaren, drums, piano’s en strijkers. Dat, samen met het gevoelige breekbare stemgeluid en je hebt folk muziek op z’n best. Betere traditionele folk muziek als op Appaloosa Bones ga je dit jaar niet krijgen.

Appaloosa Bones gaat wederom scoren bij het publiek. Hij zal redelijk wat trouwe fans tevreden stellen met deze plaat en zal hij ook veel nieuwe fans voor zich winnen. Ben je bekend met Gregory Alan Isakov dan weet je wat je te wachten staat en als je niet bekend met hem bent, dan zul je overweldigd worden door de prachtige klanken. Luister dan ook gelijk zijn andere platen.

Ik ben in ieder geval weer helemaal tevreden met Appaloosa Bones. Een artiest zoals Gregory Alan Isakov hoeft zo nodig niet te veranderen. Hij is inmiddels dé ervaren muzikant en produceert een hele mooie eigen stijl muziek, binnen de kaders van folk. Dit album laat horen dat de muziek nog steeds sterk en krachtig staat. Ook op deze plaat is absoluut geen sprake van gebrek aan inspiratie of vermoeidheid. Deze fantastische muzikant doet gewoon waar hij het beste in is en levert wederom knap werk af. Laat de verandering voor wat het is en verblijdt ons met meer van dit soort dromerige folk.