Bonny Light Horseman – Rolling Golden Holy

Bonny Light Horseman - Rolling Golden Holy album cover

Wat gebeurt er als je de beste folk muzikanten in één studio zet en samen muziek gaan maken? Juist, geweldige muziek. Dat is precies wat de supergroep Bonny Light Horseman in 2020 deed met hun debuut. Anaïs Mitchell, Josh Kaufman en Eric D. Johnson kwamen bij elkaar en maakte een album dat gewaardeerd werd met een Grammy nominatie. Dit jaar zijn ze terug met Rolling Golden Holy.

Dat titelloze album was een geweldig pareltje en na recent te hebben geluisterd nog steeds erg sterk. Het was een combinatie van traditionele folk liedjes en hedendaagse herbewerkingen. Het zal het trio waarschijnlijk zelf ook verbaasd hebben, maar de plaat was een groot succes. Snel kwamen ze weer bij elkaar, maar dit keer alleen eigen geschreven nummers.

Ook met Rolling Golden Holy is er vrij weinig mis. Je merkt tijdens het luisteren hoe vakkundig en professioneel de nummers in elkaar zitten. Soms kunnen dit soort platen van supergroepen te geforceerd overkomen, maar Bonny Light Horseman weten het heel toegankelijk te houden en het luistert lekker weg.

Anaïs Mitchell bracht eerder dit jaar een uitstekend solo album uit en heeft haar streepjes binnen de muziek meer dan verdiend en maakte haar eigen musical genaamd Hadestown op Broadway. Ook Eric D. Johnson behaalde al eerdere grote succesen met zijn band Fruit Bats. Josh Kaufman zit achter de knoppen als producer en produceerde platen van onder meer The National en The War on Drugs. Rolling Golden Holy werd opgenomen in de Long Pond Studio van Aaron Dessner en een oude kerk genaamd Dreamland. Ze kochten een dulcimer (een snaarinstrument uit de Appalachen) en elk lid bespeelt een deel van dit instrument op de plaat.

Chemie is er duidelijk te vinden tussen de drie muzikanten en dat hoor je aan Rolling Golden Holy. Je hoort dat er met plezier en enthousiasme gewerkt is aan dit project en dat dit niet zomaar even snel binnen een dag gedaan is. Nee, Bonny Light Horseman is serieus en wij gaan hier ongetwijfeld in de toekomst meer van horen.

Want dat ze wederom succes gaan behalen met Rolling Golden Holy zal ik niet vreemd vinden. Misschien dat het dit keer een Grammy winst wordt. Desalniettemin ben ik van mening dat Bonny Light Horseman een geweldige groep is en muziek produceert waar veel hedendaagse folk muzikanten jaloers op zullen zijn. Dit album is een ontzettend sterk vervolg op het debuutalbum van twee jaar eerder. Ik kan mij goed voorstellen dat ze ook dit album een vervolg willen geven, want aan de kwaliteit zal het niet liggen.

Uitgebracht door 37d03d