Bony Man – Cinnamon Fields

Bony Man - Cinnamon Fields album cover

Mijn grootse plannen om vorig jaar en dit jaar een vakantie te boeken naar IJsland vielen helemaal in duigen. De reden is dat er nog steeds een pandemie heerst, alhoewel toegegeven IJsland wel weer toeristen toelaat. Misschien over een paar jaar. Maar je kan dit prachtige land natuurlijk ook naar huis halen door middel van IJslandse muziek. Genoeg creatieve muziekartiesten te vinden in the land of fire and ice. Bony Man is daar één van en bracht dit jaar zijn debuut Cinnamon Fields uit.

Voor velen is Bony Man waarschijnlijk totaal onbekend, maar door het Nederlandse discussieplatform MusicMeter kwam ik op de hoogte van deze man uit Reykjavik. Cinnamon Fields is door MusicMeter zo populair geworden dat er extra platen worden bijgemaakt om aan de vraag te kunnen voldoen. Hoe een relatief kleine muziek website voor zulke grote golven kan zorgen, ontzettend mooi.

De stijgende populariteit van Cinnamon Fields vind ik niet onterecht. De plaat heeft als basis de akoestische gitaar en wordt daarin voornamelijk bijgestaan door flarden van violen, piano’s en drums. Je brengt jezelf met deze muziek helemaal in hemelse sferen. Cinnamon Fields is vooral een echte singer / songwriter plaat waarbij je de muziek in volle concentratie in je moet opnemen. Als je dat niet doet dan mis je erg veel van de zweverige melodieën en intieme stem van Bony Man.

Daarom kan ik ook begrijpen dat sommige mensen dit niet veel zullen vinden. Het is echt een smaakdingetje en je moet van rustige en intieme folk muziek houden om dit te kunnen waarderen. Om je een referentiekader te geven, zoek het in het hoekje van Bon Iver (zijn beginperiode) en een artiest als Roo Panes. Ook hoor ik een artiest zoals Joshua Hyslop hierin. Waar het op neerkomt is dat dit soort muziek veel gevoel en emotie teweegbrengt.

Daarvoor moet je dus echt in de stemming zijn, waarbij je een rustige avond uitkiest en de koptelefoon opdoet. Zo komt Cinnamon Fields het beste binnen en ontdek je parel na parel. Een aantal nummers bevatten epische opzwepende eindes die nog lang zullen nablijven. En uiteindelijk wil je het album reeds opnieuw luisteren. Als een album dat voor elkaar krijgt dan weet je dat het goed zit.

Cinnamon Fields kan vooral in Nederland als een bescheiden succes worden gezien. Platenlabels zien dit ook en duiken er bovenop. Leuk om te zien dat zo’n onbekende IJslandse artiest hier voet aan de grond krijgt door een Nederlands muziekplatform als MusicMeter. Optredens zullen er volgend jaar ongetwijfeld aankomen en ook een vervolgplaat zal niet snel op zicht laten wachten. Bony Man levert met Cinnamon Field een knap staaltje IJslandse folk muziek af die ik niet snel zal vergeten.