Houndmouth – Good For You

Houndmouth - Good For You album cover

Houndmouth is een band uit Indiana die zijn topografie kent. Althans, dat wordt heel goed duidelijk op nieuwe plaat Good For You. We reizen met de groep mee naar verschillende plaatsen in Amerika zoals Kentucky, Pasadena, Ohio en Las Vegas. Ze moesten wat tijdens hele dagen thuiszitten en niet buiten de eigen grenzen kunnen komen zou je denken. Desalniettemin is deze plaat alles wat je van een goede alternatieve rock plaat mag verwachten.

Good For You is overigens niet het eerste wapenfeit van Houndmouth, ze hebben al een aantal albums op hun naam staan. Het is een band die erkend wordt door het publiek als je nagaat dat het een platinum-selling band is. Dat merk je, want de ervarenheid, maar vooral de kracht op deze nieuwe plaat is erg aanwezig. Heel prettig om dit soort muziek aan te horen. Niets moeilijk doen, maar gewoon tien nummers lang kwalitatief goede alternatieve muziek brengen.

Mede door hulp van producer Brad Cook (Hiss Golden Messenger) hebben ze een bepaald geluid kunnen creĆ«ren die heel goed in het gehoor ligt. De vocals van frontman Matt Myers passen perfect bij de muziek en doen veel denken aan zo’n andere populair indie bandje: Tokyo Police Club. Ook een band als The Kooks is hier niet ver weg. Tevens werd de mix voor Good For You gedaan door Jon Ashley, die dat eerder deed voor The War on Drugs.

Naast het prettige stemgeluid vind ik ook de drumpartijen de moeite waard om te vermelden. Die komen op naam van Cody Shane en drukken zwaar de stempel op het geluid van Houndmouth. Je hoort ze in bijna alle nummers nadrukkelijk naar de voorgrond treden. Naast de drums mogen de scheurende gitaren niet worden vergeten die Good For You een vol geluid meegeven. Het plaatje klopt helemaal wat dat betreft op dit album.

Houndmouth is een band met smoel. Ze weten absoluut waar ze mee bezig zijn en dat vertaalt zich naar de muziek op Good For You. Sommige bands raken na een aantal albums uitgeblust, maar daar is hier geen sprake van. Alhoewel eerdere albums van Houndmouth mij niet bekend voorkomen, merk ik wel dat Good For You vol inspiratie, plezier en enthousiasme zit. Het blijft af en toe heerlijk om dit soort muziek te beluisteren. Helemaal niets aan de hand met deze band, ze leveren een prachtig album af. Heel direct en toegankelijk is Good For You en ik kan er alleen maar van genieten. Snel nog een keer.

Uitgebracht door Dualtone Music Group