Bowregard – Arrows

Bowregard - Arrows album cover

In het kielzog van legende Bill Monroe & the Bluegrass boys is er een verfrissende nieuw Bluegrass groep uit Boulder, Colorado. Bowregard is de naam en ze hebben inmiddels meerdere awards gewonnen in de Colorado muziek scene. Het geluid van Bowregard is alles wat je van een Bluegrass groep mag verwachten.

Qua potentie zit het dus wel goed met Bowregard. In 2018 wonnen ze de Ullrgrass Bluegrass Band Contest en in 2019 de Telluride Blue Grass Band Contest. Dit allemaal binnen het jaar na het ontstaan van de band. Met Arrows maken Bowregards de volgende grote stap. Een debuutalbum om van te dromen zo goed.

Bowregard bestaan uit Max Kabat (gitaar en vocals), James Armington (banjo en vocals), Colleen Heine (fiddle en vocals), Zachary Smith (bass en vocals) en Justin Konrad (dobro). Samen brengen zij op Arrows prachtige harmonieën van samenzang en dito instrumentatie.

Arrows heeft instrumentale nummers zoals het sprookjesachtige Sage, the Western Basil. Een nummer die je laat meereizen naar de groene en heuvelachtige natuuromgevingen van Colorado. Prachtig hoe hier de instrumenten fiddle en banjo samenkomen. Flannery’s Dream en Cousin Sally Brown hebben trouwens zo’n zelfde insteek en maakt dat Bowregard net die extra wow-factor heeft wat andere Bluegrass bands missen.

Maar er is natuurlijk ook samenzang op Arrows. High on a Mountain brengt je even terug naar de eerste scenes van de film Lord of the Rings. Sprookjeachtig en indrukwekkend tegelijk. Harmonieën van banjo en fiddle check, samenzang check, verhalen over bergen en valleien check. Het is allemaal aanwezig en zorgt dat High on a Mountain een ongelofelijk knap staaltje Bluegrass muziek is.

Arrows is zo’n plaat die je vastgrijpt en niet meer loslaat. Het brengt je tot rust en laat je wegdromen van de dagelijkse sleur. Bowregard is een meester in het brengen van pakkende melodieën en zorgt ervoor dat je steeds wil teruggrijpen naar de plaat. Arrows is deze week inmiddels een paar keer voorbijgekomen en steeds luister ik weer met volle aandacht en plezier.

Het Bluegrass wereldje is op dit moment aardig verzadigd aan het raken. Er zijn tegenwoordig zoveel Bluegrass bandjes. Het is daardoor extra bewonderenswaardig dat je als nieuwe en opkomende band zo snel aan populariteit wint. Met Arrows heeft Bowregard een prachtige debuutplaat uitgebracht die nog lang zal nagalmen in mijn huis. Een plaat die de inmiddels overleden Bluegrass oerlegende Bill Monroe tot zeer tevredenheid zou stellen.