Florida Georgia Line – 6 pack EP

Florida Georgia Line - 6 Pack EP album cover

Het is weekend dus het is tijd om eens wat minder serieus te doen. En met minder serieus bedoel ik muziek die vooral gericht is op het mainstream country publiek. Uiteraard vanuit Nashville is Florida Georgia Line voor de echte mainstream country fanaten niet geheel onbekend. Ik zal alvast verklappen dat de muziek alles behalve country is.

Het vorig jaar verschenen album Can’t Say I Ain’t Country vond ik alles behalve goed. Alhoewel er een paar redelijke nummers opstonden zoals Can’t Say I Ain’t Country, Sittin’ Pretty en Colorado. Maar Florida Georgia Line blijft zich op de mainstream focussen. Dus wat je krijgt is een soort van hip-hop / R&B / pop album waar country gewoonweg de minder dominante kracht is. Dat doen ze nu met deze EP weer.

Het is leuk om aan name-dropping te doen. Betrek bijvoorbeeld Merle Haggard en Willie Nelson in je teksten. Geen probleem, maar zorg dan ook dat de muziek daaraan gerelateerd is. Florida Georgia Line is daar niet toe in staat en ze missen de authenticiteit van country artiest zijn. Hedendaagse artiesten die dat wel aanvoelen en die naar mijn mening het country artiest label voor de volle 100% waard zijn zijn o.a. Jesse Daniel, Turnpike Troubadours en Cody Jinks. Zij houden country hoe het was in gedachten en produceren muziek vanuit die visie.

Ik kan kort en bondig over de nieuwe 6 pack EP van Florida Georgia Line zijn. Ben jij iemand die houdt van feesten en drank, heel het weekend los? Met muziek die de fundamenten van hip-hop en pop dragen? Dan is deze EP voor jou. Het heeft alleen bijna niks met country muziek te maken. Florida Georgia Line is overigens wel degelijk in staat om country muziek te maken. Dat hebben ze laten zien op platen zoals Dig Your Roots en Can’t Say I Ain’t Country. Deze EP is een ontzettende misstap. Jammer, want zo nu en dan kan ik wel genieten van country die richting mainstream neigt.