Brandon Ratcliff – Tale of Two Towns

Brandon Ratcliff - Tale of Two Towns album cover

De eerste nieuwe country plaat van het nieuwe jaar is een feit. Brandon Ratcliff heeft het aangedurfd om na zes dagen vanaf begin 2023 zijn nieuwe album Tale of Two Towns te presenteren. Altijd maar afwachten hoe dat precies gaat lopen net na het nieuwjaar, maar ik sta alweer te popelen om nieuwe albums te beluisteren. Komende weken is het nog rustig, maar bij deze dus de eerste country recensie van 2023.

Brandon Ratcliff heeft muziek in z’n bloed en is er al sinds zijn vroege jeugd mee opgegroeid. Dat komt omdat zijn familie de veelgeprezen Bluegrass band The Cox Family was. The Cox Family is niet zomaar even een simpel Bluegrass bandje, maar een Grammy award-winning Bluegrass bandje. Ratcliff heeft daardoor ook een naam om hoog te houden.

Hij groeide op een Cotton Valley met maar liefst 962 inwoners. Natuurlijk niet een hele prettige plaats om te bloeien en te groeien. Vandaar dat hij besloot om zijn familie achter zich te laten en zich te verplaatsen naar het grote Nashville. Dé plek waar het allemaal gebeurt. Mooi dat Brandon Ratcliff zijn naam al mee heeft dus connecties maken was niet heel moeilijk.

Zo’n opstapje is niet verkeerd en Brandon Ratcliff maakt er maar al te graag gebruik van. In 2019 bracht hij zijn debuut single Rules of Breaking Up uit met veel succes. Daarnaast hitting the road met de grootste zoals Brett Young, Keith Urban en Kelsea Ballerini. Een debuutplaat kon niet uitblijven en na wat magere pandemie jaren is deze country artiest klaar om zijn versie van country muziek aan de wereld te laten horen.

Dat resulteert in het album Tale of Two Towns, volume één. Tsja, het is een leuke binnenkomer van het nieuwe jaar. Je hoort dat Brandon Ratcliff, ondanks zijn relatief jonge leeftijd, duidelijk de ervaring heeft met het fabriceren van kwalitatief sterke country liedjes. Daar staat deze plaat dan ook vol van. Niet moeilijk, best simpel, maar meer is er niet nodig voor een goede country plaat.

Er is een soort van concept aanwezig op deze plaat. Het gaat grotendeels over het opgroeien in kleine steden waar er weinig gebeurt. Is dit goed voor je ontwikkeling of kun je beter de grote boze wereld opzoeken om jezelf te ontwikkelen? Brandon Ratcliff worstelde met dit dilemma en koos dus om de wereld op te zoeken. Naar mijn mening helemaal geen slecht idee als ik zo naar Tale of Two Towns luister.

Als je naar de tracklist kijkt dan zul je gauw genoeg merken dat er waarschijnlijk volgend jaar een volume deeltje twee wordt uitgebracht. Dat is iets om naar uit te kijken, want met Tale of Two Towns heb ik mij de afgelopen dagen meer dan vermaakt. Niet heel gecompliceerde country, maar degelijk vakmanschap in zowel de teksten als muzikale inkleuring. Soms heb je niet meer nodig dan dat.

Uitgebracht door Monument Records