Sykamore – Pinto

Sykamore - Pinto album cover

Sykamore (echte naam Jordan Ostrom) werd een aantal jaren geleden ontdekt door het label van Rhett Atkins en Thomas Rhett. Deze Canadese dame heeft namelijk een YouTube kanaal waar ze haar zangkunsten en andere talenten vertoont. Met een beetje geluk trek je dan de aandacht van belangrijke mensen in de muziekindustrie wat hier dus het geval was.

Dat resulteerde de afgelopen jaren in een aantal succesvolle singles en een debuut EP. Natuurlijk heeft Sykamore genoeg trouwe kijkers op haar YouTube kanaal en dat vertaalt zich naar uitstekende cijfers op stream platformen zoal Spotify. Echter is haar debuutplaat Pinto vorige jaar helemaal onafhankelijk uitgebracht. Waarom dat niet op het label van Atkins en Rhett is gebeurd zal waarschijnlijk met de pandemie te maken hebben gehad.

Desalniettemin is Pinto een lekkere no-nonsense plaat geworden waar Sykamore haar talenten tot het maximale brengt. Country pop en pop zijn goede benamingen voor dit type muziek. Het is wat dat betreft ontzettend zoet, maar soms heb je van dit soort platen nodig. Even niet nadenken, maar genieten van de heerlijke toegankelijke melodieën en potentiële hitjes.

Je moet er natuurlijk wel van houden, want dit heeft weinig met authentieke country te maken. Sykamore kan gezien worden als een jonge Taylor Swift, alhoewel Swift bij haar vroege platen nog enigszins iets van country invloeden had. Sykamore is één van de vele pop artiesten. Moeilijk om je echt te onderscheiden, maar met een succesvolle YouTube kanaal kom je al een heel eind.

Dus als Sykamore vertelt dat ze vroeger veel naar muziek van George Strait, The Chicks en Alan Jackson luisterde moet je dat met een korreltje zout nemen. Ja, het kan best mogelijk zijn, maar daar valt niets aan te merken als je naar Pinto luistert. Deze plaat is ongecompliceerde country pop en niets anders. Niet negatief bedoeld, maar invloeden van echte country muziek hoor je hier niet in terug.

Sykamore heeft Pinto dus onafhankelijk zonder label uitgebracht. Ze heeft er inmiddels redelijk succes mee en ik begrijp dat wel. Het doet helemaal niets verkeerd en voor dit soort muziek is er altijd een markt. Zeker als YouTube erbij betrokken is. Ik heb in ieder geval deze plaat met redelijk wat enthousiasme de afgelopen tijd geluisterd. Houd je van dit soort pop muziek dan kan je niet verkeerd gaan. En zeg nu zelf, als je een nummer als Wallflower hoort dan is dat toch wel heel mooi.