Grey DeLisle – Borrowed

Grey DeLisle - Borrowed album cover

Het heeft maar liefst 15 jaar moeten duren voordat Americana artiest Grey DeLisle op muziek gebied van zich laat horen. Zoals ze zelf vertelt besteedde ze al die jaren aan het maken van kinderen en was muziek van ondergeschikt belang. Toen iedereen thuis kwam te zitten besloot DeLisle zich weer te focussen op haar muzikale intenties. Borrowed is het eerst wat we te horen krijgen en is een covers album.

Toen Grey DeLisle haar eerst baby kreeg jaren terug verloor ze het gevoel voor muziek maken. Het was geen prioriteit meer en ze liet het jarenlang liggen. Daar is nu dus verandering in gekomen en er wordt weer volop muziek geproduceerd. Eerst speelt ze op veilig met een covers album en later dit jaar volgen originele nummers. Er zit genoeg in het vat.

Maar wat te denken van Borrowed. Is het de moeite waard om covers van bekende nummers terug te luisteren in een iets anders jasje? Naar mijn mening is Borrowed een geslaagde covers plaat. De nummers op deze plaat worden inderdaad in een anders jasje gestoken en er wordt niet één op één gekopieerd. Dat is al een hele stap, want sommige cover platen zijn gewoon kopie op kopie.

Grey DeLisle heeft een mooie selectie van cover nummers weten in te vullen. Natuurlijk herken je gelijk Another Brick In the Wall van Pink Floyd, maar ook het nummer Georgia on My Mind zullen velen luisteraars vast wel herkennen van vroeger. Borrowed klinkt verfrissend en alle nummers zijn netjes afgestoft en met variërend gebruik van instrumenten opgenomen.

Wat dat betreft is Borrowed een prettige eerste kennismaking met Grey DeLisle. Ze is dus inmiddels alweer 15 jaar van het podium verdwenen, maar nu weer helemaal terug. Deze covers plaat doet alles goed en maakt mij in ieder geval nieuwsgierig wat deze muzikante meer te brengen heeft. Origineel materiaal ben ik zeker geïnteresseerd is en naar wat ik heb begrepen vloeide de pen rijkelijk de afgelopen jaren bij DeLisle.

Dit alles maakt van Borrowed een mooie start van het nieuwe jaar. Typisch zo’n plaat die je doet uitnodigen om naar het muzikale verleden te reizen. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik weer enthousiast werd over oude albums zoals van good ol’ Willie Nelson. Er is zoveel mooie muziek  geproduceerd door de jaren heen en Grey DeLisle laat ons dat met deze cover plaat herinneren. Luister, geniet, herken en zet af en toe ook eens wat oude platen op. Genoeg te ontdekken.

UItgebracht door Regional Records