The Damn Quails – Clouding up Your City

The Damn Quails - Clouding up Your City album cover

The Damn Quails is niet een band van enorme productie. Nieuwe plaat Clouding up Your City is de derde in maar liefst elf jaar. Normaal gesproken is dat natuurlijk veel te weinig, maar er zit een verhaal achter. De band uit Oklahoma heeft in het verleden aardig wat meningsverschillen gehad met hun toenmalige platenlabel. In deze vreemde periode mocht de band hun naam niet gebruiken en ook de muziek zelf mochten ze niet spelen.

Dit alles zorgden ervoor dat de band op volle kracht toch het podium betrad en door de jaren heen een trouwe fan-base bij elkaar wist te krijgen. Deze fan-base heeft zelfs een naam, namelijk “The Covey”. De band werd steeds populairder. In 2016 waren de problemen met het platenlabel verdwenen, maar door het vele toeren besloten The Damn Quails na de release van tweede plaat Out of the Birdcage voor onbepaalde tijd te stoppen. Frontman Bryon White en de band vonden het na jaren hoogtijd om weer wat van zich te laten horen met Clouding up Your City als resultaat.

De productie van deze nieuwe plaat werd gedaan in een korte vier dagen. The Damn Quails hadden al aardig wat nummers klaarliggen van het intensieve toeren en de sabbatical. Samen met Oklahoma’s John Calvin Abney (bekend als solo artiest en samenwerking met John Moreland) ging de band aan de slag. Clouding up Your City is een geweldig stukje Americana muziek geworden met duidelijk een eigen smoel.

Het eerste wat in positieve zin opvalt is het stemgeluid van Byron White. Een soort van excentrieke en speels stemgeluid met een fijn Iers of Schots accent. Heel netjes en een plezier om naar te luisteren. Als het niet voor dit fraaie stemgeluid had geweest had ik Clouding up Your City een stuk minder sterk beoordeeld. Dat betekent niet dat de muziek zelf weinig te bieden heeft. Want dat heeft het zeker wel.

Je hoort aan Clouding up Your City duidelijk de jarenlang ervaring van de band. Dat uit zich in een prettig muzikale inkleuring van de nummers. Het is niet echte honky tonk en het is ook niet echte country, maar heeft meer weg van een Americana geluid. Er zijn veel instrumenten gebruikt voor deze plaat. De combinatie van een grote variatie aan instrumenten en fraai stemgeluid maakt het dat je steeds weer terug wilt keren naar deze plaat.

The Damn Quails hebben mij met Clouding up Your City enorm verrast. Ik was nog niet eerder bekend met deze band, maar met deze plaat laten ze duidelijk horen dat ze enorme kwaliteit bezitten. Daarnaast hoor je de passie, liefde en energie die deze plaat met zich meebrengt. Hopelijk doen The Damn Quails het dit keer wat rustiger aan met toeren. Zo kunnen ze sneller met een nieuw album komen. Drie platen in elf jaar tijd is gewoon té weinig. Al heeft dat ook zo z’n charme en maakt het een speciale band. Beter dan dit soort Americana geluid van The Damn Quails ga je dit jaar niet horen.

Uitgebracht door HonkyTonk Laboratory