Briscoe – West Of It All

Briscoe - West Of It All album cover

Briscoe is een jonge folkband uit Texas. Truett Heintzelman en Philip Lupton zijn jeugdvrienden, inmiddels in de twintig, en begonnen de band in 2019. Ze hebben hard gewerkt om in Texas en omgeving een trouwe groep fans te verzamelen. Vervolgens trok hun muziek de aandacht van de grote meneren binnen de muziekindustrie en brachten ze recent hun debuutalbum West Of It All uit.

Het duo zijn beiden liedjesschrijvers, vocalisten en multi-instrumentalisten. Ze hebben inmiddels jaren ervaring, ondanks dat ze net volwassen aan het worden zijn. De jarenlange ervaring als muzikanten vertaalt zich naar de prachtige debuutplaat West Of It All. Dit is Amerikaanse folkmuziek op zijn best en naar mijn mening ga je beter dan de folk van Briscoe dit jaar niet horen.

Als je talent hebt dan wordt dat opgemerkt, en dat is ook het geval geweest bij Briscoe. De afgelopen jaren maakten het duo naam in Texas en omgeving. Vervolgens kregen ze de kans om een platencontract te tekenen bij een groot platenlabel en werd bekende producer Brad Cook betrokken bij de productie. En eigenlijk als je dit voor elkaar krijgt, dan weet je dat er sowieso goede muziek wordt gemaakt.

Brad Cook, bekend van producties van artiesten zoals Bon Iver en Waxahatchee, heeft altijd het idee om een heel uniek en nieuw geluid te creƫren als producer. Een geluid dat in het verleden nog niet eerder is gemaakt. Natuurlijk klinkt dit heel ambitieus en vind ik een beetje iets te veel van het goede. Briscoe maakt uitstekende folkmuziek, maar het is niet zo dat dit niet eerder is gedaan.

Dat maakt West Of It All echter geen verkeerde plaat. Integendeel zelfs. Het album kenmerkt zich met name door het sterke akoestische gitaar en banjo spel. Maar Briscoe en Brad Cook hebben ook gekozen voor een voltallige band in de studio, zodat het een wat voller geluid heeft gekregen. Het klinkt als een hele volwassen folkplaat, zoals de populaire folkbandjes het zo goed kunnen uit het heden en verleden.

De eerste zet van Briscoe is een uitstekende. Ze tonen met West Of It All aan dat ze kwaliteit kunnen produceren. Het is uitermate geschikt om voor de massapubliek, want de liedjes zijn heel toegankelijk en liggen prettig in het gehoor. Met een grote platenlabel en bekende producer zullen de twee jonge mannen genoeg bekijks trekken en zal het album een succes worden. Gelukkig heeft het duo de afgelopen jaren al genoeg voorwerk gedaan en een redelijk groepje trouwe fans weten te verzamelen. Dit album zal alleen maar meer luisteraars trekken en de optredens zullen groter worden. Naar mijn mening meer dan verdiend.

Favoriete albums dit jaar