Rachel Sermanni – Dreamer Awake

Rachel Sermanni - Dreamer Awake album cover

Het is fantastisch om te zien en te horen dat er tegenwoordig zoveel goede vrouwelijke singer-songwriters zijn. Ik heb dit jaar intens genoten van albums van Jess Williamson, Jill Andrews, Charlotte Cornfield, Johanna Samuels en nog een aantal. Het zijn er eigenlijk te veel om te bespreken, maar voor Dreamer Awake van Rachel Sermanni maak ik graag een plekje vrij.

Rachel Sermanni is een singer-songwriter uit Schotland. Dreamer Awake is niet haar eerste album, want ze produceert al een tijdje muziek. Dat doet deze Schotse met bescheiden succes en met name in Groot-Brittannië heeft ze aardig wat succes. De stream statistieken zijn uitstekend en ook haar shows worden redelijk goed bezocht.

Dreamer Awake kent zijn productie in de Middle Farm Studios in het Schotse plaatsje Devon. Rachel Sermanni is niet heel onbekend met deze studio, want ze nam in deze studio al eerder muziek op. Dit keer koos ze Peter Miles als producer, omdat hij zo goed is om muziek live op te nemen samen met een band.

Ik kan niet anders zeggen dat Rachel Sermanni, haar band en Peter Miles ongelofelijk sterk materiaal hebben geproduceerd. Het is niet heel vreemd om te stellen, met zoveel singer-songwriters, dat het lastig is om in positieve zin op te vallen. Maar deze Schotse lukt het met Dreamer Awake met gemak. Dit soort muziek vind ik ontzettend sterk, alhoewel er niet opvallend veel instrumenten te horen zijn.

De instrumenten op Dreamer Awake worden heel bescheiden gehouden. Je hoort lichte gitaren, bass, piano’s, drums en niet veel meer dan dat. Je kunt beweren dat dit saai overkomt, maar dat doet het niet. Rachel Sermanni en haar band weten heerlijke melodieën te creëren en de muziek klinkt inspiratievol en overtuigend. Wat dat betreft een en al genieten.

Bij mij hoeft Dreamer Awake dan ook helemaal geen moeite te doen om de aandacht de gehele speelduur vast te houden. Het album kabbelt rustig aan voort en het wordt allemaal heel subtiel gehouden. Rachel Sermanni heeft een prachtig lief stemgeluid en is perfect geschikt voor dit soort singer-songwriter platen. Ja, dit album mag naar mijn mening gehoord worden.

Mooi om te zien dat zoveel vrouwelijke singer-songwriters tegenwoordig de muziekindustrie bestormen. En heel veel doen het op hele overtuigende wijze. Zo ook Rachel Sermanni. Je mag haar een ervaren artiest noemen, ze produceerde al een aantal albums. Maar met Dreamer Awake laat ze nogmaals horen waarom ze tot een van de betere van dit moment hoort. Het album klinkt ietwat eenvoudig, maar daar ligt de kracht. Niets anders dan een en al wonderschone pracht.

Favoriete albums dit jaar