The Slow Show – Subtle Love

The Slow Show - Subtle Love album cover

Je kunt het een beetje vreemd vinden, maar de Britse band The Slow Show is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete bands. Eigenlijk waren ze dat al vanaf hun debuutplaat, maar door de meest recente platen ben ik ze nog beter gaan waarderen. Ik vind het gewoon heel knap dat ze telkens geen slechte plaat weten af te leveren. Ook is dit het geval met Subtle Love.

Natuurlijk konden we vorig jaar al genieten van Still Life. Dat album vond ik een van de beste platen van het jaar en de band liet een soort van ontwikkeling horen. Het was net even iets anders dan eerdere platen en dat voelde fijn aan. Echter vind ik Still Life nog steeds kenmerkend The Slow Show. Geweldig album en gaat nog steeds niet vervelen.

Over Subtle Love kan ik ook niet meer dan alleen positieve bewoordingen hebben. Het is een snelle opvolger van Still Life en dit kan een beetje geforceerd overkomen. Maar gelukkig hebben frontman Rob Goodwin en de zijne niet stilgezeten en de afgelopen jaren genoeg sterk werk verzet. Het levert een tiental prachtige intieme liedjes op zoals we van The Slow Show kennen.

Vernieuwen lijkt niet echt in de natuur te zitten van The Slow Show. Ja, het klopt dat Still Life iets anders klinkt, maar zo rigoureus als eerdere albums is het ook weer niet. Dat is niet erg, want naar mijn mening hoeven sommige bands niet te veranderen. Als deze geweldige band albums zoals Still Life en Subtle Love blijven produceren in de toekomst kan ik dat alleen maar toejuichen.

De muziek van The Slow Show draait allemaal om de emotie, intensiteit en melancholie. Ook op Subtle Love kunnen we weer genieten van de dramatische instrumentatie en het donkere unieke stemgeluid van frontman Rob Goodwin. Ik blijf er met veel interesse en enthousiasme naar luisteren. Dit soort geweldige muziek kan hier gewoon niet verkeerd doen.

Laat The Slow Show dus maar gewoon verdergaan met wat ze al jaren doen. Subtle Love is een prachtige toevoeging aan het indrukwekkende oeuvre van de band. Je hebt bandjes waar je door de jaren heen, hoe raar het misschien ook klinkt, van gaat houden. Dit is er zo eentje en ik kan niet wachten wat we meer te horen krijgen. Ze weten het elke keer voor elkaar te krijgen om kwaliteit te leveren en daar kan ik alleen maar heel veel respect voor hebben. Muziek kan iets heel moois zijn en de albums van The Slow Show zijn daar perfecte voorbeelden van.

Favoriete albums dit jaar