Brit Taylor – Kentucky Bluegrassed

Brit Taylor - Kentucky Bluegrassed album cover

Vorig jaar konden we genieten van het uitstekende nieuwe album Kentucky Blue van country artiest Brit Taylor. Dat album kreeg lovende kritieken in de Verenigde Staten en naar mijn mening volkomen terecht. Producers Sturgill Simpson en David Ferguson leidden haar de weg en deden goed hun werk. Dit jaar kunnen we genieten van een nieuw Bluegrass project, Kentucky Bluegrassed.

Waarom zou Brit Taylor een Bluegrass plaat produceren terwijl ze uitstekend werk aflevert in het country genre algemeen? Dat ligt voor de hand. Het album van vorig jaar scoorde namelijk verrassend in de Bluegrass Billboard Charts. Had ze denk zelf ook niet verwacht, maar reden genoeg om terug te keren naar een aantal songs en er een Bluegrass sausje overheen te doen.

Het resultaat is Kentucky Bluegrassed met acht liedjes. Een deel van dit album zijn liedjes van Kentucky Blue en een deel van dit album zijn gloednieuwe liedjes. Wat duidelijk overheerst is de traditionele Bluegrass sound. Dit betekent dat met name veel tokkelende snaarinstrumenten te horen zijn zoals gitaren, fiddles, banjos en mandolines.

Meestal vind ik dat soort kleine zij-projecten wat overbodig en niet heel veel toevoegen. Maar Brit Taylor weet er iets geweldigs van te maken. De Bluegrass liedjes klinken allemaal lekker in het gehoor en het is fijn om weer wat terug te horen van de plaat van vorig jaar. En ook de nieuwe songs doen het hier erg goed en voegen daadwerkelijk iets toe aan de plaat.

In het begin was ik er niet heel enthousiast over, maar nu Kentucky Bluegrassed een aantal weken in mijn rotatielijst staat ben ik het steeds meer gaan waarderen. Brit Taylor maakt een hele goede stap om het momentum van Kentucky Blue te behouden met dit project. Zal er niet raar van staan te kijken dat dit album wederom gaat scoren in de charts.

Bluegrass Kentucky kwam voor mij ietwat onverwachts, maar Brit Taylor levert optimaal. Het album bevat heerlijke Bluegrass instrumentatie en het is prettig kort met maar acht liedjes. In ieder geval genoeg om even een aantal songs terug te luisteren van Kentucky Blue en weer te herinneren hoe goed dit album wel niet is. Ik word meestal niet heel enthousiast van dit soort projecten, maar Kentucky Bluegrassed is een van de uitzonderingen.