Brown Horse – Reservoir

Brown Horse - Reservoir album cover

Brown Horse is een country rock band uit Norwich. Ze staan aan het begin van hun muzikale carrière en zijn vastberaden om het groot te maken binnen de muziekscene. Het eerste wapenfeit van deze zeskoppige band is het debuutalbum Reservoir. Een album waar er een interessant mengsel te horen is van rock muziek uit de jaren negentig en country muziek uit de jaren zeventig.

Het begon allemaal voor deze Britse band in 2018. Emma Tovell, Nyle Holihan, Patrick Turner en Rowan Braham speelden toentertijd traditionele folk liedjes met elkaar. Ook maakten ze naam met Michael Hurley covers en originele liedjes. Dat deden ze in pubs door heel Engeland. Na de pandemie in 2022 kwamen ze weer bij elkaar en besloten om het serieus aan te pakken. De focus van hun geluid schoof meer op richting zwaardere elektrische gitaren. De band werd de afgelopen jaren uitgebreid met Ben Auld en Phoebe Troup en er werd gewerkt aan het debuutalbum Reservoir.

Je hoort aan alles dat Brown Horse bijzondere kwaliteiten beheersen als muzikanten. Reservoir is een heerlijke luistertrip waar inderdaad de nadruk ligt op zwaardere elektrische gitaren. Echter behoudt de band hun traditie en wordt er ook gebruik gemaakt van veel traditionele instrumenten. Je hoort onder andere fiddles, piano’s, accordeons en pedal steels. Daardoor doet het redelijk wat denken aan een country rock album uit de jaren zeventig.

Brown Horse speelden in hun beginjaren veel traditionele cover liedjes en dat hoor je dus aan Reservoir ook een beetje wat terug. Op de album opener ontvang je een fraaie referentie van de Father of Country Music, Jimmie Rodgers, en dat is altijd leuk om te horen. Deze band kent de geschiedenis van stokoude folk muziek en dat siert ze enorm.

Reservoir is een beetje beide van wat. Het schuurt naar de kant van country rock met elektrische gitaren. Maar het weet ook de klassiekers te eren met gebruik van traditionele instrumenten. Het resultaat is een rijk geluid met diverse laagjes wat het allemaal heel avontuurlijk maakt en prettig om naar te luisteren. Brown Horse maakt een beste eerste zet met dit debuut en hopelijk houden ze deze formatie vast en kunnen we in de toekomst meer van dit soort albums verwachten. Hier geen bezwaar.