Buddy & Julie Miller – In the Throes

Buddy & Julie Miller - In the Throes album cover

Americana duo Buddy & Julie Miller zijn inmiddels vijftig jaar bij elkaar. Ze leerden elkaar kennen in de jaren zeventig van vorige eeuw en speelden in verschillende bandjes. Het huwelijk houdt maar liefst veertig jaar stand en wat ze bij elkaar houdt is liefde maar ook de muziek. Ze produceren sinds het begin van deze eeuw als duo albums en doen dat met behoorlijk succes.

Je kunt Buddy & Julie Miller vandaag de dag zien als zeer gewaardeerde Americana muzikanten. Zo excelleren ze als solo artiesten, Buddy als producer en werden er liedjes geschreven voor andere artiesten zoals Emmylou Harris en Linda Rondstadt. Ook staat er een Grammy Award in de prijzenkast, kregen ze diverse nominaties en wonnen ze andere prestigieuze prijzen. Na een aantal goed presterende duo platen zijn ze dit jaar terug met In the Throes. En wederom stellen ze met dit album niet teleur.

In principe zit er geen druk meer op om te presteren bij Buddy & Julie Miller. Ze weten heel goed hoe het kunstje in zijn werk gaat. Muziek produceren is hun tweede natuur en dat merk je aan In the Throes. Het album bevat geweldige Americana liedjes van ontzettend sterke kwaliteit. Het lijkt of het ze helemaal geen moeite kost om nieuwe liedjes te produceren.

Alle liedjes op In the Throes zijn dit keer geschreven door Julie Miller. Buddy Miller liet haar het schrijfwerk doen en het bleek heel productief te zijn. Tijdens het schrijfproces kwamen er maar liefst rond de honderd liedjes uit de pen. Sommige liedjes waren ver gevorderd, maar er waren ook veel ruwe schetsen. Ze hebben het teruggebracht naar de twaalf beste liedjes.

Ik kan niet anders concluderen dat In the Throes een geweldige plaat is. Buddy & Julie Miller mogen ontiegelijk lang bij elkaar zijn, ze staan nog steeds sterk en krachtig als het aankomt op het produceren van nieuwe muziek. Dit album is Americana muziek van behoorlijk niveau en waar zowel Buddy als Julie Miller ieder hun stralende momenten krijgen.

In the Throes zal het goed gaan doen bij de verfijnde Americana luisteraar. Met een beetje geluk luisteren de muziekcritici van de Grammy’s mee. Buddy & Julie Miller maken naar mijn mening een album uitermate geschikt voor de awards. Zoals gezegd, dit is Americana muziek van behoorlijk niveau en heel knap dat er nog steeds dit soort kwaliteit muziek uit hun studio in Nashville komt.